Wat kost een webshop laten maken?

wat kost een webshop laten maken

De vraag wat kost een webshop laten maken is niet in een-twee-drie te beantwoorden. Veel hangt af bij wie je een webshop laat ontwikkelen en welke integraties er nodig zijn. Ben je een startende e-commerce ondernemer, dan is de investering meestal niet hoger dan 3.500 euro. Heb je veel integraties zoals met een ERP, PIM, CRM en EMP, reken dan maar op een investering rond de 25.000 euro.

Webshop investeringen voor grotere retailers zoals Veritas, Switch en Dreamland beginnen vanaf 200.000 euro. Al deze richtprijzen zijn zonder transactiekosten en kosten voor onderhoud en webhosting.

Een webshop laten maken is meer dan alleen maar de initiële investering of de kost van de ontwikkeling. Het is belangrijk dat je in staat bent om de volledige Total Cost of Ownership (TCO) van jouw webshop kan berekenen.

Na het lezen van dit bericht ben je in staat om de kostprijs van een kleine tot middelgrote webshop te bereken.

Hoe bereken je de prijs van een webshop?

De beste manier om als ondernemer de kost van een webshop uit te rekenen, is door veel verschillende webshop en e-commerce oplossingen te vergelijken.

Dit is de enige manier om zicht te krijgen wat het kost om een webshop te laten maken en te onderhouden.

Een webshop laten maken kan op vele manieren.

Zo kan je een webshop leasen of huren waardoor je nooit eigenaar wordt van je webshop.
Of je kan een webshop laten maken bij een ervaren en betrouwbare e-commerce partner.

Om de prijs van een webshop goed te kunnen berekenen moeten we de kost opdelen in de volgende uitgaven:

Er zijn veel verschillende webshop software en e-commerce platformen op de markt om een webshop te ontwikkelen. Om dit bericht overzichtelijk te houden beperken we ons tot de twee grootste Open Source e-commerce platformen en één huur platform:

  • WooCommerce
  • Shopify
  • Magento

Laat ons nu beginnen met de kostprijsberekening van een webshop.

1. Webhosting kosten

Elke webshop heeft een webhosting nodig. Een webhosting slaat de bestanden van jouw website op en connecteert deze met het internet. Je hebt ook een domeinnaam nodig. Een domeinnaam is je adres op het internet, zoals luckycookie.be.

Een webshop kunnen we op twee manieren hosten. Elk met hun eigen kostenstructuur en technische eigenschappen.

1. Webhosting kosten voor een zelfgehoste webshop

Wanneer je een webshop laat maken met dan heb je een webhosting nodig.

Een starter webhosting plan is als je start met e-commerce meestal voldoende en deze beginnen vanaf €14,95 / maand*. Je hebt ook een domeinnaam nodig, een domeinnaam met .be extensie kost je €37 / jaar*. Een SSL certificaat voor de beveiliging verbinding met jouw klanten kan gratis. Wil je een uitgebreid SSL certificaat die meer vertrouwen geeft dan kost je dat €99 / jaar*.

*Combell prijzen zonder promoties.

Combell webhosting prijzen

Houd er rekening mee dat al deze kleine kosten recurrent zijn en daarom elk jaar terugkomen. Opgeteld is dit een aardig bedrag wanneer je net start met e-commerce. Gelukkig heeft Lucky Cookie een all-in prijs voor een webshop waarin de webhosting, domeinnaam en SSL certificaat inbegrepen zijn.

Wanneer je online activiteiten groeien zal je uiteindelijk het starter webhosting pakket moeten upgraden om meer bezoekers tegelijkertijd te kunnen ontvangen.

In het kort betekent dit dat je webhosting duurder wordt naarmate je meer bezoekers krijgt. Wanneer je dus meer server kracht nodig hebt kost je dat €36,95 per maand*.

Voordelen van een zelfgehoste webshop

  • Volledige vrijheid in ontwikkeling en design van je webshop.
  • Je betaalt enkel wat je nodig hebt.
  • Je kan ongelimiteerd verkopen, ongelimiteerd producten toevoegen en je hebt de vrije keuze in betalingsprovider.

Toch zullen er altijd handelaars zijn die geen eigen webshop laten maken en liever een webshop huren. Dit gebeurt dan via een SaaS e-commerce platform zoals Shopify.

2. Webhosting kosten voor SaaS e-commerce platformen

Wanneer je een SaaS (Software as a Service) e-commerce platform gebruikt zoals Shopify hoef je geen ontwikkelingskosten en software te installeren op een webhosting. Deze activiteit neemt het e-commerce platform voor zich, tegen een prijs natuurlijk.

In het kort komt het erop neer dat de webhosting inbegrepen is in de huur van het e-commerce platform. Je hebt er dan ook geen omkijken naar.

Het meest populaire SaaS e-commerce platform waar je een webshop kan huren of leasen is Shopify. In België zijn er ook SaaS spelers op de markt. Bpost is onlangs gestart met “Elke zaak online”.

Zo zien de kosten eruit van een webshop bij Shopify:

  • Basis Shopify: $29 / maand
  • Shopify: $79 / maand
  • Geavanceerde Shopify: $299 / maand

Als je Shopify payments gebruikt komen er gaan transactiekosten bij de bestelling in je webwinkel. Als je geen gebruikmaakt van Shopify Payments worden er transactiekosten voor bestellingen in rekening gebracht, naast de administratiekosten die door je betalingsprovider in rekening worden gebracht.

In het kort:

De manier waarop de huur bij Shopify wordt gefactureerd is afhankelijk van het transactievolume van je winkel, eventuele terugkerende app-kosten en de betalingsprovider die je gebruikt.

Shopify prijzen

Laten we de Shopify prijzen nu eens vergelijken met die van Elke zaak online, het SaaS platform van Bpost:

  • Gratis: €0 / maand
  • Starter: €25 / maand
  • Pro: €45 / maand

Wanneer je een webshop huurt bij Elke zaak online van Bpost moet men er wel rekening mee houden dat het verplicht is om je webshop bestellingen te verzenden door Bpost. In België zijn de Bpost verzendkosten vanaf € 4,70 en wereldwijd vanaf € 9,95. Om rekening mee te houden met je product en winkelwagen prijssetting.

Bij elke verkoop komt er ook nog eens 2% transactiekosten bij.

In het kort:

De manier waarop de huur bij Bpost wordt gefactureerd is afhankelijk van het bestelvolume van je winkel, de verzendingskosten en de functionele uitbreidingen die je wenst.

Elke zaak online prijzen

Tussen beide SaaS e-commerce platformen zijn grote verschillen op vlak van functionaliteiten. Je moet dus goed weten wat je wil zodat je de juiste keuze maakt.

Overzicht webshop hosting kosten:

  • Zelfgehoste webshop: €0 – €125 / maand (WooCommerce & Magento)
  • SaaS e-commerce hosting: €25 – €280 /maand (Shopify – Bpost)

Houd in het achterhoofd dat deze schatting gebaseerd is op starters en medium grote webshops. Lopen je bestelling op tot duizend per dag zal je voor een Shopify enterprise account moeten gaan die meer dan duizend euro per maand kosten. Bpost heeft de optie voor deze volumes niet.

Heb je een zelfgehoste webshop dan hoef je enkel maar je webhosting pakket te upgraden wat veel minder kostelijk is dan bij een SaaS e-commerce platform.

Conclusie:

Als we ons enkel zouden baseren op de webhosting kosten analyse hierboven dan is een zelfgehoste webshop met WooCommerce duidelijk de winnaar om mee te starten. Zie ook onze gids: eigen webshop starten.

2. Transactiekosten bij online betalingen

Vele handelaars die starten met e-commerce vergeten de transactiekosten bij online betalingen. Nochtans hebben deze transactiekosten een serieuze impact op je marge.

Laten we eerst kijken hoe de verschillende e-commerce software en platformen betalingen afhandelen. Daarna bekijken we hoeveel het kost om online betalingen te ontvangen van jouw klanten.

Transactiekosten bij WooCommerce en Magento

WooCommerce en Magento zijn beide open source software. Dit betekent dat je volledig vrij bent in de keuze van één of meerdere betalingsproviders of betalingsgateways met bijhorende betaalmethoden.

Hieronder een overzicht van de meest gebruikte betalingsproviders bij WooCommerce. Let op dit is een internationaal overzicht want in België is vooral Mollie en PayPal zeer populair bij kleine en middelgrote webshops. Grotere webshops in België kijken uit naar Adyen en Ingenico ePayments (voorheen Ogone).

betalingsproviders

Bij een standaard installatie van WooCommerce zijn de plugins van PayPal en Stripe reeds geïnstalleerd. Met deze twee kan je onmiddellijk kredietkaart betalingen ontvangen. Vergelijken is hier wel de boodschap want Mollie rekent minder transactiekosten aan voor betalingen met kredietkaart.

Elke betalingsprovider heeft zijn eigen transactiekost tarieven. Deze zijn ook afhankelijk van de landen waar je betalingen ontvangt, in welke valuta en opties zoals fraudedetectiesystemen. Fraudedetectiesystemen zijn belangrijk wanneer je bestellingen wil laten betalen met kredietkaarten.

Wanneer je WooCommerce of Magento gebruikt voor je webshop dan is er geen limiet op het aantal bestellingen dat je genereert. Je betaalt enkel transactiekosten wanneer er een betaling plaats vindt. Bij gehuurde webshop zoals Shopify en Bpost betaal je maandelijks huurgeld plus bijkomende transactiekosten.

Transactiekosten en betaalmethoden vergelijking

Transactiekosten variëren volgens de keuze van de betalingsprovider, de regio waar je betalingen wil ontvangen, in welke valuta en de betaalmethode.

Hieronder een overzicht van de meest populaire betalingsproviders en betaalmethoden voor startende en middelgrote webshops in België en Nederland.

BetalingsproviderBetaalmethodeMarktVaste kost per transactie*Variabele kost per transactie*
PaypalAlleWereldwijd€0.35+ 3,4%
StripeAlleWereldwijd€0.25+ 1.4% (Europese kaarten)
MollieiDEALNederland€0,29
MastercardEU€0,25+ 1,8% (privé) – 2,8% (zakelijk)
VisaEU€0,25+ 1,8% (privé) – 2,8% (zakelijk)
American ExpressWereldwijd€0,25+ 2,8%
MaestroEU€0,39
Apple PayWereldwijdafhankelijk van kaartafhankelijk van kaart
BancontactBelgië€0,39
Maaltijd- en ecochequesBelgië€0,39
Klarna: achteraf betalenBelgië en Nederland€1+ 2,99%
KBC/CBC betaalknopBelgië€0,25+ 0,9%
ING Home’PayBelgië€0,25+ 0,9%
BuckarooiDEALNederland€0,25
BancontactBelgië€0,19+ 1%
MastercardEU€0,20+ 2,8%
VisaEU€0,20+ 2,8%
American ExpressWereldwijd€0,20
Apple PayWereldwijd€0,20+ 2,5%
MaestroEU€0,20+ 2,5%

*Al deze transactiekosten tarieven zijn excl. BTW

Wanneer je voor voor het eerst start met een webshop adviseer ik om geen langlopende overeenkomsten, met bijbehorende aansluitkosten en maandelijkse abonnementskosten, aan te gaan met een betalingsprovider of betaalgateway. Langlopende overeenkomsten, met bijhorende volumekorting, worden pas interessant bij een maandelijkse online omzet boven de €50.000.

Transactiekosten bij Shopify

Shopify betaalmethoden in België

Shopify heeft met Shopify Payments een eigen betalingsmethode in zijn e-commerce platform. Hiermee kan je onder andere kredietkaart betalingen ontvangen met je webshop. Shopify biedt ook derden betalingsproviders aan met regionale betaalmethoden voor België en Nederland.

Op dit ogenblik is Shopify Payments beschikbaar in dertien landen, waaronder België.

Wanneer je niet kiest voor Shopify Payments dan betaal je een additionele transactiekost van + 2% aan Shopify. Dit lijkt in het begin niet veel maar kan op langetermijn vreten aan je marge.

Met Shopify ben je bijna verplicht om Shopify Payments te gebruiken want uit het WooCommerce en Magento overzicht hebben we geleerd dat de meeste betaalproviders een gemiddelde variabele transactiekost rekenen van 0,9% tot 3,44%. Dit betekent dat je na een online betaling wel eens 5,44% kwijt bent aan totale transactiekost.

Transactiekosten bij Shopify

BetalingsproviderVaste kost per transactie*Variabele kost per transactie*
Shopify Payments$0,302.9%
Andere betalingsproviderTransactiekosten betalingsproviderTransactiekosten betalingsprovider + 2% Shopify

Overzicht transactiekosten

  • WooCommerce of Magento: Mollie – 0,9% – 2,8 % + €0.25 per transactie
  • Shopify Payments – 2,9% + $0,30 per transactie (+2% additioneel indien je gebruik maakt van een andere betalingsprovider)

Conclusie:

Als we enkel naar de transcatiekosten kijken dan wint WooCommerce nipt van Shopify Payments (als we geen gebruik maken van een andere betalingsprovider). Zie ook onze gids: eigen webshop starten.

3. Webshop design en ontwikkel kosten

De e-commerce business in België is booming, elke dag worden er nieuwe webshops gelanceerd. De kans is heel groot dat er in jouw niche al heel wat concurrentie is met succesvolle e-commerce spelers.

Met het juiste design en zoekmachine optimalisatie specialisten (SEO) maak je het onderscheid.

Wanneer je webshop een professioneel en customer-centric design heeft en vindbaar is in Google heb je voorsprong op de concurrenten.

Nu denk je vast, ik ben helemaal geen designer en al zeker geen zoekmachine optimalisatie (SEO) specialist, hoe kom ik dan aan een ontwerp dat onderscheid en meer omzet oplevert?

De meeste bouwers van e-commerce platformen zoals WooCommerce, Magento en Shopify weten dat en bieden daarom kant-en-klare templates aan. Diegene die hun webshop zelf bouwen kunnen dan met sleep, knip en plak gereedschap deze templates zelf aanpassen.

Je kan natuurlijk ook altijd een ervaren webshop ontwikkelaar onder de arm nemen die voor jouw een compleet unieke webshop bouwt met conversie verhogende productpagina’s en zoekmachine geoptimaliseerd is.

Wat kost een WooCommerce webshop design?

Woocommerce webshop design

WooCommerce is de meest flexibele optie op vlak van design en uitstraling. Omdat WooCommerce open source software is zijn er heel wat gratis en betalende templates beschikbaar.

Wil je zoals eerder gezegd je onderscheiden van alle concurrenten en de beste webshop in jouw niche dan is een custom theme de enige oplossing.

Custom WooCommerce themes zijn uniek en indien door een team gebouwd met zoekmachine optimalisatie specialisten aan boord ook nog eens goed indexeerbaar en vindbaar in Google.

Een custom theme kan duur worden naarmate je er extra functionalitietne en design elementen in laat bouwen. Ook het niveau van de ontwikkelaar speelt een rol in de prijs. Reken voor de totale investering in een WooCommerce Webshop op een bedrag tussen de €2.300 en €5.000 voor een kleine tot middelgrote webshop.

Een custom theme voor zeer grote webshops en bijhorende plugins kan tussen de €10.000 en €30.000 kosten.

Het goede aan een custom WooCommerce webshop ontwerp is dat deze na oplevering ook jouw eigendom is. Je zou hem ook na wat aanpassingen kunnen gebruiken voor een tweede webshop.

Wat kost een Shopify webshop design?

Shopify webshop design

Shopify heeft ook kant en klare themes ter beschikking die je kan gebruiken als startpunt voor je nieuwe webshop. Deze Shopify themes kan je met sleep, knip en plak tools ook aanpassen zodat je een uniek ontwerp kan creëren.

Momenteel zijn er 9 gratis en 64 betalende themes verkrijgbaar via de Shopify website. Dit is geen groot aantal wat de kans op een gelijkenis met jouw webshop wel heel erg groot maakt.

Ook hier is de mogelijkheid om een ontwikkelaar in te huren die voor jouw een uniek Shopify theme bouwt. Reken voor een custom Shopify theme op een investering tussen de €5.000 en €30.000. De prijs hangt ook voor groot deel af van de ontwikkelaar of e-commerce bureau dat je inhuurt.

Overzicht design kosten webshop

  • WooCommerce – Gratis tot €5.000 voor een custom design
  • Magento – Gratis tot €25.000 voor een custom design
  • Shopify – Gratis tot €30.000 voor een custom design

Opgelet: Shopify heeft niet zoveel gratis en betalende themes. Bij WooCommerce beschik je over duizenden gratis en betalende themes.

4. Kost voor extra functionaliteit en uitbreidingen

Voor een e-commerce platform is het niet mogelijk om alle bestaande functionaliteiten en uitbreidingen in één groot software pakket te gieten. Dit zou het gebruik zeer moeilijk maken en het platform zeer duur maken.

Daarom zijn alle e-commerce platformen ontwikkelt met een modulaire aanpak. Hierdoor kan je de basis software uitbreiden volgens je zakelijke behoeften met extensies en custom plugins.

Kost WooCommerce extensies en uitbreidingen

Als het aantal uitbreidingen de belangrijkst pijler is in de keuze van een e-commerce platform dan is WooCommerce de absolute winnaar. WooCommerce heeft meer dan 50.000 plugins beschikbaar waaronder ook vele uitbreidingen die gratis zijn.

Ervaren webshop ontwikkelaars weten welke plugins voor jouw zakelijke doelstellingen het meest geschikt zijn. Zie ook onze gids: eigen webshop starten.

WooCommerce extensie kost: De prijssetting van WooCommerce uitbreidingen starten bij €19 en kunnen oplopen tot €299 (dit hangt af van de licentie en de ontwikkelkost).

Als je een uitbreiding wenst die niet op de WooCommerce extensie markt te verkrijgen is heb je een custom uitbreiding nodig. De kosten hiervoor variëren van €500 tot €10.000 afhankelijk van de moeilijkheidsgraad en tijd dat men nodig heeft om de uitbreiding te ontwikkelen. Voor een custom uitbreiding schakel je best een ervaren e-commerce partner in.

Kost Shopify extensies en uitbreidingen

Shopify is een Software as a Service (SaaS) e-commerce platform. Hierdoor is het moeilijker om custom uitbreidingen te ontwikkelen.

Shopify heeft een API voor ontwikkelaars ter beschikking zodat men eigen ontwikkelde systemen kan integreren. Zo’n soort uitbreidingen vind je terug in de Shopify add store. Er zijn er een honderdtal apps ter beschikking en voor het gebruik betaal je een maandelijkse huursom.

Shopify laat ook custom apps toe voor jouw webshop. De apps moet dan wel ergens anders gehost worden en met de Shopify API keys kan je deze koppelen.

Shopify extensie kost: van gratis tot een maandelijks abonnement. Custom app: meer dan €5.000 en is afhankelijk van de ontwikkelaar of webshop bureau dat je inhuurt.

5. Wat kost een webshop in totaal

Nu dat we alle kosten en prijzen hebben vergeleken van diverse e-commerce platformen en oplossingen kunnen we eindelijk de totale kost (TCO) van een webshop uitrekenen.

Een webshop laten maken kost:

Webshop softwareVoor een starter
(webhosting, betaald design, betaalde plugins en uitbreidingen)
Met enkele custom uitbreidingen
(snelle webhosting, custom theme ontwerp en betaalde plugins)
Voor grote webshops
(Dedicated server hosting, custom theme ontwerp, custom plugins en uitbreidingen)
WooCommerce€995 – €2850€3.500 – €10.000€10.000+
Shopify€1.000 (kosten stijgen naarmate je meer verkoopt)€5.000 – €10.000€10.000+
Magento 2€2.500€5.000 – €10.000€25.000+

Conclusie:

Een webshop starten met WooCommerce kost je tussen de €995 en € 2850. Met de berekening hierboven zien we dat WooCommerce voor een starter en medium grote webshop de meeste waarde voor zijn geld biedt. Met WooCommerce heb je een robust, schaalbaar en gebruiksvriendelijk e-commerce platform.

Wanneer je een Shopify webshop huurt kan je ook goedkoop starten maar dan alleen als je kiest voor Shopify Payments want anders worden de transactiekosten te duur. De nadelen van een Shopify webshop zijn dat je nooit eigendom wordt van de webshop en dat de kosten stijgen naarmate je meer verkoopt.

Een webshop laten maken met het Magento platform raden we af voor je eerste webshop. De ontwikkelkosten en onderhoud zijn te duur. Wanneer je een middelgrote webshop nodig hebt is Magento wel een goede keuze.

Heb je nog nooit een webshop gehad lees dan zeker onze gids: eigen webshop starten.