Wat is SEO?

Betekenis van SEO

SEOsearch engine optimization of zoekmachine optimalisatie is een online marketing activiteit binnen het onderdeel zoekmachinemarketing (SEM) en heeft als doel een website of webpagina hoog te laten scoren in de organische zoekresultaten van een zoekmachine zoals Google.

Alle grote zoekmachines zoals Google, Bing en Yahoo hebben primaire zoekresultaten waar webpagina’s en andere content zoals video en lokale bedrijfsgidsen worden getoond en gerangschikt volgens wat de zoekmachine de meest relevante content vindt voor haar gebruikers. Dit zijn dus niet de betaalde zoekmachine advertenties (SEA) die je op dezelfde pagina boven, naast en onder de organische zoekresultaten (SERP’s) terug vindt.

Hieronder ziet u duidelijk op de eerste positie een betaalde Google Ads advertentie en daaronder onze gratis bedrijfsvermelding in Google Mijn Bedrijf (GMB) met behulp van SEO.

Wat is SEO

Voordeel van SEO

Het grote voordeel van SEO of zoekmachine optimalisatie is dat wanneer je het goed toepast je maand na maand gratis relevant en waardevol verkeer krijgt naar je website.

SEO makkelijk uitgelegd in een video

SEO nieuw voor jou? Start dan met deze makkelijk verstaanbare video gemaakt door Search Engine Land. Het legt de basis van SEO in minder dan 4 minuten uit:

Waarom rangschikt de ene website beter dan de andere?

De rangschikking in de zoekresultaten hangt volledig af van het algoritme van Google. Het Google algoritme is een van de grootste bewaarde geheimen van het internet. Toch slaagt men erin om met jaren SEO ervaring een goed idee te krijgen van de belangrijkste factoren die de rangschikking bepalen.

Voor ons zijn er twee belangrijke categorieën in het algoritme van Google:

On-page SEO factoren

De rankschikking van je website wordt gedeeltelijk bepaalt door on-page factoren. On-page SEO factoren zijn alle zaken die je kan aansturen en optimaliseren vanaf je eigen website. De belangrijkste on-page SEO factoren zijn: laadsnelheid, structuur van de website en de kwaliteit van de content op je website.

Off-page SEO factoren

In tegenstelling tot on-page SEO factoren zijn er ook off-page factoren die de ranking bepalen. Deze factoren zijn bijvoorbeeld de inkomende links van andere websites, sociale media aandacht en andere marketing activiteiten die niet op je eigen website plaats vinden.

Deze off-page SEO factoren zijn redelijk moeilijk te beïnvloeden. Ze vergen precisie en tijd. De meest belangrijke SEO factor is de kwaliteit en het aantal inkomende links die verwijzen naar jouw website. Hoe meer kwalitatief en relevant deze links zijn hoe hoger men zal scoren in Google.

Nog een belangrijk off-page SEO factor is de competitie in de niche van jouw zakelijke activiteiten. In sommige niches is het veel moeilijker om een goede rangschikking te halen dan in een andere. De competitie in jouw markt heeft dus ook een grote invloed om een goede ranking in Google te behalen.

Meer SEO advies voor beginners

Voor meer SEO advies refereren we ook graag naar de Perodic Table of SEO Success Factors die hieronder getoond wordt. Hier ontdek je welke factoren het belangrijkst zijn om goed te scoren met SEO.

periodic table of SEO factors

Het volledige document met de Perodic Table of SEO Factors uitleg kan je hier downloaden.

Videoserie SEO voor beginners

Google heeft onlangs ook een volledige cursus SEO voor beginners uitgebracht. Deze SEO video’s zijn volledig geanimeerd waardoor ze zeer toegankelijk zijn voor beginners.