Wat is SEM?

Betekenis van SEM

SEM, Search Engine Marketing of zoekmachinemarketing is een digitale marketing strategie die websites en webpagina’s beter vindbaar maakt in de zoekmachines zoals Google, Bing en Yahoo.

Vroeger werd de term SEM vooral gebruikt voor de gecombineerde online marketing taken van zoekmachine optimalisatie (SEO) en zoekmachine adverteren (SEA). Nu wordt de term SEM meer en meer alleen nog maar voor de betalende zoekmachine advertenties gebruikt.

Op de afbeelding hieronder ziet u duidelijk waar dat SEM wordt toegepast met een zoekmachine advertentie (SEA). Daaronder ziet u een organisch bedrijfsresultaat met SEO en Google Mijn Bedrijf (GMB).

Wat is SEA

Waarom is SEM belangrijk?

Met het steeds toenemend aantal kopers die online zoeken naar producten is zoekmachine marketing een zeer cruciale marketing strategie geworden om het online bereik van uw bedrijf te vergroten.

Het is een feit dat de meest nieuwe bezoekers een e-commerce of bedrijfswebsite vinden na een zoekopdracht in een zoekmachine.

Met zoekmachinemarketing betalen adverteerders enkel voor impressies die resulteren in verkeer wat het een efficiënte manier voor bedrijven om hun advertentiebudget op in te zetten. De extra bonus met SEM is dat elke bezoeker onrechtstreeks bijdraagt aan de rangschikking van je website in organische zoekresultaten.

Omdat consumenten zoekopdrachten ingeven, met de intentie om commerciële informatie te vinden, zijn zij de beste doelgroep in het verkoopproces. Ze tonen een hoge waarschijnlijkheid tot aankoop in tegenstelling tot betaalde advertenties zoals op sociale media waar consumenten niet expliciet op zoek zijn naar iets.

Search engine marketing bereikt consumenten op exact het juiste moment in de sales funnel: wanneer ze open staan tot nieuwe informatie.

Met SEM boekt u onmiddellijk resultaat. Het is de snelste manier om waardevol verkeer te genereren naar een website.

Hoe werkt SEM?

Zoekmachines gebruiken complexe algoritmen om er voor te zorgen dat de meest relevante resultaten getoond worden na iedere zoekopdracht, inclusief locatie en andere waardevolle informatie.

Bij SEM worden gesponsorde advertenties getoond aan de bovenkant, zijkant of onderaan de zoekresultaat pagina’s (SERP) om meer visibiliteit te creëren dan de organische resultaten.

Voorbeeld:

Stel voor dat u zelf online naar een product of dienst aan het zoeken bent. In meer dan 90% van de gevallen gaat u eerst naar een zoekmachine zoals Google en typt een zoekopdracht in (de zoekterm).
In de zoekresultaat pagina’s gaat u nu advertenties zien van verschillende bedrijven die overeenstemmen met de trefwoorden uit uw zoekopdracht.

Deze advertenties worden op een prominente locatie getoond, samen met de andere resultaten die overeenkomen met uw trefwoorden. De betaalde advertenties die u ziet zullen zeer relevant zijn met de ingegeven zoekopdracht wat ze zeer aantrekkelijk maakt om erop te klikken.

Laat ons nu even kijken hoe SEM campagnes werken vanuit het perspectief van een digital marketeer.

SEM netwerken zoals die van Google en Bing werken met zelfbediening platformen zoals Google Ads of Microsoft Advertising. Eens een marketeer een netwerk gekozen kan hij of zij binnen een zeer korte tijdspanne een SEM campagne opzetten.

Tijdens de setup van een SEM campagnes moet de marketeer:

  • Trefwoorden onderzoek doen en een set trefwoorden selecteren relevant tot de aangeboden dienst of product
  • Een geografische locatie selecteren waar de advertenties mogen getoond worden
  • Een textuele advertentie schrijven die getoond zal worden in de zoekresultaten.
  • Een biedingsprijs doorgeven wat hij of zij wil betalen wanneer iemand op de advertentie klikt.

Advertenties die enkel tekst bevatten zijn het eenvoudigst te maken. Een marketeer maakt een titel, tekst voor de body, een call-to-action en een URL voor de link, klaar.

Search engine marketing wordt verondersteld de meest efficiënte manier te zijn om je marketing budget op in te zetten.

Voorbeelden van SEM netwerken

De twee belangrijkste SEM netwerken gebruikt door SEM specialisten in België zijn Google Ads (het voormalige Google Adwords) en Microsoft Advertising (het voormalige Bing Ads).

Google Ads heeft in feite nog eens twee netwerken: Google Search en het Google Display Netwerk. Het is eerste wordt exclusief gebruikt voor de zoekmachine gerelateerde producten zoals de Google Search partners, Google Play, Google Shopping, Google Images, Google Maps – inclusief de Google Maps app voor de smartphone en tablet. Met het Google Display netwerk bereikt u mensen via Youtube, Blogger en Gmail.

Google Ads is een veel groter netwerk dan Microsoft Ads (ongeveer 2x zo groot). Microsoft Ads is meestal veel goedkoper. In sommige niches meten wij bij Microsoft Ads ook hogere doorklik percentages (CTR).

A/B testen is complimenteer aan SEM

Omdat je met SEM investeert in meer bezoekers naar uw website is het verstandig om ook de conversies te optimaliseren zodat uw advertentie budget efficiënt ingezet wordt.

Het A/B testen van uw landingspagina’s is een makkelijke manier om het maximale uit uw budget te halen. We optimaliseren dan om de gemiddelde orderwaarde of omzet van de pagina te verhogen.

Het optimaliseren van de landingspagina kan ook uw kwaliteitsscore in de search engine marketing netwerken verhogen waardoor de cost-per-click (CPC) omlaag gaat.

Lucky Cookie kan u helpen met het implementeren van A/B testen die de ROI van uw marketing budget verhogen.