Volgens Microsoft wordt SEO de belangrijkste hard skill voor marketeers

Intentie

Microsoft publiceerde onlangs een studie die de belangrijkst marketing trends voor 2020 in kaart brengt. Deze studie bevat ook ook een sectie over trends in marketingvaardigheden voor het komende decennium. Bovenaan de lijst met belangrijkste hard skills staat SEO of zoekmachine optimalisatie (klik op link voor de betekenis).

De gegevens van deze studie zijn gebaseerd op door Microsoft uitgevoerde  een Linkedin enquête onder 600 marketeers wereldwijd. Volgens de resultaten van deze online bevraging zijn de belangrijkste vaardigheden vanaf 2020 de volgende:

Hard skills

  • SEO
  • Data analyse
  • Copywriting
  • Gedragsanalyse
  • Automatisering

Soft Skills

  • Creativiteit
  • Nederigheid
  • Empathie
  • Aanpassingsvermogen
  • Transparantie

Wanneer u dit blog bericht leest loopt u waarschijnlijk al voor op de concurrentie op vlak van SEO maar het kan nog beter. Door met een online marketing bureau in zee te gaan die niet alleen SEO specialisten in huis heeft maar ook de andere competenties uit bovenstaande lijst.

SEO en data-analyse gaan bijvoorbeeld hand in hand omdat het interpreteren van gegevens nodig is om het succes van een campagne te meten. Met gedragsanalyse begrijpen we niet alleen wat gebruikers doen, maar ook waarom ze het doen.

Automatisering speelt tot op zekere hoogte ook een rol in SEO, maar niet zozeer als copywriting. Websites hebben tekstuele inhoud nodig om in de organische zoekresultaten te kunnen rangschikken en goede copywriting vaardigheden kunnen het verschil maken tussen een gebruiker die op uw website blijft of deze snel verlaat.