fbpx

SEO specialist of expert inhuren: waar vind je ze?

seo specialist

Een SEO specialist of SEO expert is gespecialiseerd in SEO of zoekmachine optimalisatie en zorgt ervoor dat je website of webshop hogere rangschikt in Google.

Een SEO specialist is vandaag de dag een veelgevraagde digital marketeer of digitaal strateeg want hoog scoren in Google met commerciële zoekopdrachten en daarbij een hoog doorklik percentage verwezenlijken is noodzakelijk voor de groei van elke onderneming met een website of webshop.

In december 2020 was er een toename van 10% in de zoekopdrachten naar Belgische SEO specialisten, in vergelijking met een jaar eerder, volgens onze Google Analytics, Google Trends en SemRush data. Op dit ogenblik zijn er 343 SEO vacatures gepubliceerd op de VDAB website.

Na het lezen van dit bericht weet je waarom goede SEO specialisten schaars zijn, waarom je ze best inhuurt, waar de beste SEO specialisten te vinden zijn, hoe je een selectie doet en ken je de antwoorden op de belangrijkste vragen:

Waarom een SEO specialist inhuren?

SEO specialisten en experten zijn betrouwbare adviseurs die binnen een onderneming een belangrijke rol spelen voor de groei van de merkbekendheid en het versterken van de concurrentiële positie.

Een SEO specialist is een evangelist voor alles wat met organische zoekmachine marketing te maken heeft. SEO of zoekmachine optimalisatie is, in tegenstelling tot veel andere marketing disciplines, een teamsport die een nauwe samenwerking tussen vele belanghebbenden en teams vereist. Ik denk daarbij aan het marketing team, product team en website ontwikkel team.

Een SEO specialist beschikt ook over goede communicatie- en projectmanagement vaardigheden.

Een on-site SEO expert zal bij grotere bedrijven cross-functionele partnerschappen met andere content, web, marketing en UX/UI groepen moeten aangaan en onderhouden om ervoor te zorgen dat jouw bedrijf of onderneming maximaal zichtbaar is in de volledige klantreis of customer journey.

Een SEO specialist zal ook het marketing team ondersteunen met de toezicht op alle eigen mediakanalen met in hoofdzaak de bedrijfswebsite en webshop maar ook op de campagne gerelateerde lead generators, sociale media en video.

Hoe vind je de beste SEO specialist?

Het identificeren van de beste SEO expert die goed accordeert met je eigen marketing team zou de topprioriteit moeten zijn.

SEO specialisten met een commerciële achtergrond zullen betere SEO resultaten leveren tijdens het zoekwoordenonderzoek. Een SEO expert met e-commerce ervaring zal ook beter advies en coaching kunnen geven aan de persoon die verantwoordelijk isvoor de productbeschrijvingen . SEO experten met een e-commerce achtergrond kunnen ook goed inschatten wanneer een Google gebruiker in-market is of koopsignalen toont.

SEO experten met een sterke technische expertise zullen zich vooral richten op SEO optimalisaties, off-page-links, problemen oplossen van paginafouten ontdekt door de Google Search Console en tijdens webontwikkeling of de bouw van een nieuwe website of webshop.

In de meeste gevallen is het verstandig om een hybride SEO expert in te huren met projectmanagement ervaring, een goed zakelijke inzicht en bewezen technische expertise.

Zal de SEO expert een individuele speler zijn, of zal hij/zij/x een team aansturen met copywriters, redacteuren of productinformatie managers?

Heb je een SEO specialist nodig voor een grotere onderneming houd er dan rekening mee dat de SEO professional die je wil inhuren ervaring moeten hebben met het managen en coachen van een team.

Zorg er ook voor dat de toekomstige SEO specialist weet welke SEO tools er worden gebruikt in jouw onderneming of indien deze tools nog niet aanwezig zijn hoeveel hier hiervoor gebudgetteerd is.

Wat is de impact van een SEO specialist?

Een SEO specialist voert onderstaande taken uit:

  • Het verhogen van de merk zichtbaarheid in Google
  • Hogere rangschikking in de zoekresultaten van Google wanneer iemand zoekt naar informatie of inspiratie (See fase)
  • Hogere rangschikking in de zoekresultaten van Google wanneer iemand producten of  diensten wil vergelijken (Think fase)
  • Hogere rangschikking in de zoekresultaten van Google wanneer iemand producten wil kopen (Do fase)
  • Hogere rangschikking in de zoekresultaten van Google wanneer iemand ondersteuning zoekt (Care fase)
  • Verhogen van doorklik en conversie percentages.

Wanneer men een SEO specialist voor lange termijn inhuurt zal de website of webshop van jouw bedrijf continu beter rangschikken in de organische zoekresultaten. Bij een nieuwe website of webshop moet men denken aan vier tot zes maanden. 

Wanneer de SEO-specialist binnen de onderneming cross-functionele relaties opbouwt zal de tijdspanne voor content optimalisatie verkort worden doordat hij/zij/x samenwerkingsverbanden opbouwt met de content en website ontwikkel teams.

De SEO specialist zal jouw onderneming of marketing team helpen om hoger te ranken in Google op het juiste moment volgens de klantreis of customer journey.

Waar vind je SEO specialisten?

SEO specialisten zijn in vele verschillende industrieën en disciplines te vinden.

Online marketingbureaus met een gespecialiseerde SEO afdeling zoals Lucky Cookie zijn een goede plek om je zoektocht te starten.

Onderzoek zeker de rangschikking in Google van het online marketing of SEO bureau of freelancer voor zijn of haar meest commerciële zoekopdrachten.

Hieronder vind je een opsomming van zoekopdrachten in Google die zeer commerciële zijn voor online marketing bureaus die SEO diensten of zoekmachine optimalisatie diensten aanbieden:

SEO specialisten bij online marketingbureaus hebben doorgaans projecten voor klanten in meerdere branches.

Wanneer je een SEO specialist interviewt vraag dan zeker naar zijn of haar ervaringen in verschillende sectoren.

Veel SEO talent bevindt zich, dankzij de mogelijkheid tot thuiswerk, buiten de grote steden zoals Antwerpen, Gent en Brussel waar de meeste grote bureaus gevestigd zijn met alle dure kantoren inclusief bijbehorende kosten.

De beste SEO specialisten in België leunen meestal op freelance ervaring of huurt men in via een online marketingbureau. Een SEO specialist inhuren via een online marketingbureau heeft als voordeel dat de continuïteit van het SEO project verhoogt.

Wie interviewt de kandidaat SEO specialist?

Door meerdere mensen te laten deelnemen aan het interview proces met de SEO kandidaat of online marketingbureau wordt de afstemming tussen de verschillende cross-functionele teams gewaarborgd.

Dit geeft de freelance kandidaat of SEO bedrijf de mogelijkheid om een holistisch inzicht te krijgen in met wie men nauw gaat samenwerken.

Heb je een grotere onderneming dan ziet een interview panel met de belangrijkste vragen er zo uit:

Marketing team

  • Zal deze persoon of SEO bedrijf binnen mijn marketingorganisatie goed functioneren?
  • Zullen ze in staat zijn om bij te dragen aan de KPI’s die ons marketing team gebruikt?

Content / copywriting team

  • Hoe zal deze persoon of marketingbureau effectief samenwerken met de belanghebbenden?
  • Hoe brengt men SEO best practices in ons content creatieproces?
  • Kan de SEO specialist data inzetten voor inbound marketing?

Extra bonuspunten als het SEO bureau of de SEO specialist ervaring heeft in het creëren van content toegewijd aan de niche of sector van jouw onderneming.

Webontwikkeling of technisch team

  • Heeft de SEO specialist inzicht in de samenwerking met een webontwikkel team
  • Heeft de SEO specialist ervaring met UI en UX?
  • Heeft de SEO specialist ervaring met website optimalisaties?

Door een ontmoeting met het webontwikkeling of technische team te organiseren heeft de SEO specialist de mogelijkheid om te vertellen hoe de meest effectieve manier is om succesvol samen te werken om het SEO project te doen slagen.

Wat kost een SEO specialist?

TypePrijszetting
Freelancer < 5 jaar werkervaring€40 – €50 per uur
Freelancer 5 – 10 jaar werkervaring€50 – €70 per uur
Freelancer 10 – 20 jaar werkervaring€75 – €85 per uur
Freelancer 20 – 30 jaar werkervaring€85 – €100 per uur
Online marketing bureau < 5 FTE’s (klein)€85 – €110 per uur
Online marketing bureau 5 – 15 FTE’s (middelgroot)€105 – €125 per uur
Online marketing bureau 15+ FTE’s (groot)€115 – €145 per uur

Bron: Hubspot enquête 2020