SEO in 2020: top rankings in Google, zo versla je de grote spelers

seo in 2020

SEO in 2020 of zoekmachine optimalisatie wordt steeds uitdagender om te concurreren tegen grote e-commerce spelers zoals Amazon, Bol.com, Mediamarkt, Zalando en Coolblue. 

Heel veel van die grote spelers zitten ook in een transitie om een verkoopplatform te worden wat de zoekmachine optimalisatie of SEO strijd met een kleine webshop er niet gemakkelijker op maakt. Je kan er voor kiezen om je daarbij aan te sluiten en zo je goederen via hen te verkopen of je kan de  concurrentie aangaan in de organische zoekresultaten met SEO in 2020.

Toch blijft het interessant om met een kleine of middelgrote webshop ook in 2020 aan SEO te doen en te strijden tegen deze grote e-commerce spelers want er blijft veel omzet te halen.

In dit bericht gaan we je uitleggen hoe.

Wat is een grote e-commerce speler?

Eerst en vooral wil ik uitleggen wat de definitie is van een grote e-commerce speler. Een grote e-commerce speler is een gevestigde online retailer, met een hoge naamsbekendheid en een goed assortiment. Hij kan grote investeringen doen om zijn website te optimaliseren.

Elke jaar rangschikt Twinkle magazine de online retailtoppers in België volgens omzet. In de twaalfde editie, verschenen in september 2019, zijn 250 retailers opgenomen. Er staan slechts enkele echte Belgische spelers in de lijst: Colruyt Group, Unigro en Vanden Borre. De rest zijn allemaal buitenlandse spelers.

Top 10 online verkopers in België

  1. Amazon
  2. Coolblue
  3. bol.com
  4. Zalando
  5. Mediamarkt
  6. Veepee
  7. Colruyt Group
  8. Unigro
  9. Vanden Borre
  10. H&M

Hieronder zie je aantal bedrijven die al heel erg bekend zijn. Sommige ervan zitten al in een transitie om een marktplaats te worden zodat je ook jouw goederen via hen kan verkopen.

SEO in 2020: top rankings in Google, zo versla je de grote spelers

Bij Bol.com wordt al meer dan 50% van hun omzet genereert via de derde verkopers en naar verwachting zullen ze daar nog meer op gaan inzetten. Zalando heeft die weg ook al ingeslagen alhoewel het bij hen nog geen 50% van hun omzet bedraagt. Wij verwachten echter dat dit in de toekomst wel het geval gaat worden.

Feit is dus dat je met hen zal moeten concurreren binnen het organische kanaal in Google Analytics. Maar aan de andere kant krijg je een heel interessante situatie want je kan ook jouw producten via hun kanaal verkopen. Voor welke strategie je ook kiest het gaat je linksom of rechtsom altijd geld kosten. Beide strategieën hebben voor- en nadelen.

Er komt nog een grote e-commerce speler bij

Je hebt waarschijnlijk al gehoord dat Amazon naar Nederland komt. De Duitse Amazon website zal volledig worden vertaald in het Nederlands. Zij zullen dus ook de Belgische markt gaan bedienen met het volledige gamma aan producten. Het wordt dus nog meer dringen in de organische zoekresultaten van Google.

Bol.com stapt in de kledingmarkt

Nog Nog een interessante ontwikkeling is dat Bol.com een flinke stap in de kleding zet. Of dat strategisch een goede zet is laten we even in het midden want er wordt veel over gediscussieerd.

Vele e-commerce specialisten stellen zich de vraag of Bol.com wel de goede partij is om kleding volgens hun verkoopproces aan de man of vrouw te brengen. Als je in de kleding niche actief bent zal je er toch rekening mee moeten houden dat ook deze grote speler een concurrent wordt.

Is SEO in 2020 dan nog wel de moeite waard?

Het lijkt er dus wel op dat het in 2020 wel heel erg druk en moeilijk gaat worden op vlak van SEO. Kleinere bedrijven stellen zich dan ook terecht de vraag of SEO in 2020 nog wel de moeite waard is tussen al het SEO geweld van de grote e-commerce spelers.

We komen uit de gouden tijden dat je met e-commerce 40-50% kon groeien per jaar. De afgelopen jaren lukt dat echter voor een aantal e-commerce websites niet meer. Is het dan nog wel realistisch om te denken dat je uit het SEO kanaal nog groei kan halen? Is het nog de moeite om er nog marketingbudget in te steken of moet je wat anders gaan doen?

Vergeet ook niet dat onze buren in Nederland een uitstekend e-commerce landschap hebben. Ook dat speelt mee. Zware concurrentie dus zowel op website niveau als op Google niveau want ook Google is meer en meer bezig om geld te verdienen aan hun zoekmachine. Zij zoeken uit hoe ze meer en meer  advertenties kunnen laten zien.

Onlangs heeft Google een aantal tests gedaan om alle mobiele zoekresultaten vol advertenties te gooien. Op die manier wordt het voor SEO nog minder relevant want je wordt met je organisch zoekresultaat helemaal naar beneden gedrukt. Is dit dan het einde van SEO?

Het antwoord is nee en we gaan hieronder vertellen waarom en we besluiten met 5 SEO tips hoe je de grote spelers te slim af kan zijn.

SEO voor- en nadelen van grote e-commerce spelers

SEO voordelen van grote e-commerce bedrijven

  1. Grote e-commerce spelers hebben een betere domein autoriteit want zij hebben meer publiciteit, nieuwswaarde en daardoor ook veel meer inkomende links.
  2. Zij hebben meer en soms ook betere product content en dat zit hem voor een groot deel in de reviews wat voor SEO van grote waarde is wegens unieke content. Amazon heeft zelfs een vraag en antwoord module op haar platform.
  3. Zij hebben grote voorraden waardoor ze minder snel uitverkopen. Hun derden verkopers helpen natuurlijk ook wanneer er grote vraag is naar een bepaald product.
  4. Grote e-commerce spelers hebben een enorm assortiment en daar kan je als kleine retailer niet tegenop. Zij zullen altijd meer aanbod hebben. Hierdoor blijft het bouncepercentage laag want mensen zullen niet snel geneigd zijn om terug te gaan naar de zoekresultaten omdat de keuze zo groot is en dat heeft ook een positieve impact op SEO.
  5. Zij hebben een hoge gebruiksvriendelijkheid want ze hebben daar heel veel ervaring in en heel veel data.
  6. Zij hebben een hoge herkenbaarheid waardoor de CTR (doorklik ratio) bij hen hoger is, ook al sta je voor een bepaalde zoekopdracht hoger in de ranking.
  7. Grote e-commerce bedrijven hebben meer geld en dus hoge SEO budgetten. Bij Bol.com hebben ze zelfs twee SEO teams.

Ik kan me voorstellen dat bovenstaande informatie een zware negatieve lading heeft en de zin om aan SEO in 2020 te doen misschien helemaal heeft weggenomen. Ik ben dus al blij dat je zover gekomen bent in dit bericht want grote e-commerce spelers hebben ook veel SEO nadelen en die gaan we tegen ze gebruiken.

SEO nadelen van grote e-commerce bedrijven

  1. Grote e-commerce bedrijven moeten veel linkwaarde verdelen wat ze hebben veel pagina’s geïndexeerd. Je moet weten dat al je linkwaarde wordt verdeeld over alle pagina’s die in Google zijn geïndexeerd en de interne linkstructuur daar een enorme rol in speelt. Zij moeten veel meer linkwaarde verdelen want ze hebben veel meer pagina’s. Dat is een nadeel want voor Bol.com en Coolblue is het een waanzinnige hoeveelheid aan pagina’s die linkwaarde moeten krijgen vergeleken met hun concurrenten en andere retailers.
  2. Grote e-commerce bedrijven laten gaten vallen in hun klantreis. Ze proberen heel veel dingen met schaal te doen, zaken te automatiseren en focussen zich heel hard op de Do fase in de klantreis. Een klantreis ziet er zo uit:
    1. See (bekendheid)
    2. Think (informeren)
    3. Do  (kopen)
    4. Care (klantwaarde verhogen)

Het komt er dus op neer om in de Think fase de juiste zoekintentie op te pakken die de grote speler niet heeft geoptimaliseerd.

Voorbeeld van hoe wij voor een klant van ons Switch.be, de Apple Premium Reseller in België, het winnen van Apple.com de fabrikant.

Apple.com legt zijn SEO focus op “iphone inruilen” terwijl ze niet scoren op “iphone overname” en “overname iphone”. Daar ligt dus een SEO kans want ze hebben niet ingezet op de intentie van de klant, terwijl er veel zoekvolume is op deze trefwoorden.

Zoekopdracht “iphone inruilen”: hier wint Apple.com

SEO iphone inruilen

Zoekopdracht “iphone overname”: hier wint onze klant Switch.be

SEO iphone overname

Conclusie: SEO successen zijn zeker nog te halen voor kleinere retailers

Onze 5 SEO tips om de strijd aan te gaan met de grote spelers

1. Wees op de juiste manier zichtbaar in de klantreis.

Maak de stap van zoekwoorden > zoekintenties > vorm en inhoud. Neem de Think & Care fase ook mee in het contentplan, ga niet alleen op Do fase focussen. Zet waardevolle content in op alle kanalen.

  • See (doelgroep: iedereen in België of Vlaanderen): kan je weinig mee op vlak van SEO
  • Think (doelgroep: iedereen die overweegt een aankoop te doen): heel interessant voor SEO. Even een voorbeeld van een zoekopdracht van iemand die een aankoop in overweging neemt: “smartphone met goede camera” of “snelle harde schijven”. Vang dit op met een goede landingspagina of inspiratiepagina met afbeeldingen of productoverzicht.
  • Do (doelgroep: iedereen die nu een aankoop wil doen): Voorbeeld zoekopdracht “ iphone 11 pro 512mb ”. Vang dit op met een goede productdetailpagina. Zorg dat je weet waar mensen op zoeken en zorg zeker dat deze zoekwoorden in de alt tekst van afbeeldingen staan voor extra zichtbaarheid.
  • Care (doelgroep: iedereen die al een keer eerder heeft gekocht in jouw winkel). Gebruik content in e-mail campagnes en neem onzekerheden weg. Bijvoorbeeld met stappenplan of instructievideo “screenprotector aanbrengen”. Zelfs al hebben de mensen het ergens anders gekocht toch is dit bezoek interessant. Misschien is deze persoon net verhuisd en kopen ze wel iets extra’s in jouw winkel.

2. Maak en indexeer alleen landingspagina’s met bestaansrecht

Stel dus altijd de volgende vragen:

  • Is er genoeg zoekvolume?
  • Hebben we genoeg productaanbod en assortiment?
  • Is het echt nodig om een aparte pagina te publiceren? (kijk naar de concurrentie)

Je zal zien dat de grotere e-commerce bedrijven hier steken zullen laten vallen of niet op de goede manier op inspelen. Vele grote spelers automatiseren het aanmaken van pagina’s waar veel naar gezocht wordt.

Bij Fonq.nl slaan ze de bal volledig mis door na de zoekopdracht ‘industriële hanglampen” filters te gebruiken met een canonical url waardoor de pagina’s met die zoekwoorden niet geïndexeerd kunnen worden door Google.

Automatiseren zoals de grote spelers doen is gevaarlijk en kleinere e-commerce ondernemers kunnen hierop inspelen.

Aandachtspunten nieuwe landingspagina’s:

  • Optimaliseer de on-page elementen
  • Verwerk in de interne linkstructuur
  • Voorkom wildgroei
  • Doorlopend reviewen en bijsturen

3. Gebruik de juiste data om doorlopend te optimaliseren

Kijk zeker naar je Google ads of SEM data want het voordeel is dat ze specifieke zoekwoorden aan je tonen, hoeveel keer erop geklikt is en welke zoekwoorden hebben geleid tot een aankoop.

Je kan dus met Google Ads data snel inzichten krijgen over wat interessante zoekwoorden zijn waardoor veel mensen je website bezoeken en met welke we geld verdienen. Deze data kunnen we gebruiken voor SEO.

  • Welke zoekwoorden leveren omzet met marge op?
  • Op welke zoekwoorden hebben we bestaansrecht voor SEO?
  • Waar moeten onze rankings beter?
  • Welke landingspagina’s moeten beter?

Wij gebruiken hiervoor een geautomatiseerd dashboard. We noemen dit het SEO Search Query Dashboard. Wat het doet is de SEA en SEO data naast elkaar leggen op zoekwoordniveau.

Hieronder zie je een voorbeeld van een inzicht van onze klant die iphone toestellen inruilt. We zagen dat de zoektermen “ipad huren” en “lease iphone” een goede doorklik ratio en lage bounce rate hadden in Google Ads (0%) wat goed is.

SEO Search Query Dashboard

Toen we de SEO data ernaast legde zagen we dat ze daar helemaal nog niet vindbaar op zijn. Met SEA veel kliks en omzet dus een interessante om mee aan de slag te gaan in SEO. Met dit soort trucjes kan je dus heel snel inzichten krijgen waarop je je moet gaan focussen met SEO.

Je kan ook veel halen uit het optimaliseren van bestaande content want dit is vaak een snelle manier naar meer relevant verkeer naar je website.

Gebruik Google Seach Console om te achterhalen welke zoekwoorden verkeer opleveren. Zoek daarna naar relevante trefwoorden die nog niet in de content gebruikt zijn maar wel de content volledig maken zodat deze landingspagina meer body gebruikt.

Haal uit Google Analytics informatie over de content die uiteindelijk heeft geholpen bij het behalen van de conversie (Assisted Conversions) en conversiewaarde (Assisted Conversion Value). Op die manier kan je meten of blogposts waarde hebben op je website en welke berichten het goed doen en welke niet.

Vroeger werd er in het wilde weg geschreven. Nu doen we aan data-driven copywriting in plaats van copywriting op buikgevoel.

4. Zorg voor een technisch foutloos SEO-platform

Techniek is heel belangrijk voor SEO. Tot nu toe hebben we het enkel gehad over hoe we met content de grote e-commerce spelers de loef kunnen afsteken. Met techniek kan het ook want grote bedrijven maken fouten of zijn te traag.

Zo hebben we in het verleden gezien dat er na een deploy no-index op alle pagina’s werd gepubliceerd. Dit heeft grote impact op de zichtbaarheid en heeft dus veel geld gekost voor dat bedrijf.

Ook bij het live gaan van een nieuwe website waarbij de oude wordt vervangen kan het misgaan en worden de oude pagina’s niet meer gevonden en uit de Google index gegooid.

Wij gebruiken hiervoor een aantal tools die we aan elkaar koppelen. Deepcrawl is een technisch SEO-tool die automatisch en doorlopend vanuit de cloud je website kan crawlen en SEO scans doet van je website. Hierdoor kan je belangrijke SEO elementen in de gaten houden. Met Zapier maken we dan automatische workflows die we integreren met Deepcrawl, Google Spreadsheets en een e-mail verzendsysteem.

Wij checken zo voor al onze klanten de belangrijkste elementen en pagina’s en kunnen we veel problemen op tijd signaleren en actie ondernemen. Ik adviseer iedereen om een zulk SEO-alert systeem in gebruik te nemen.

Er zijn alternatieven voor Deepcrawl. ContenKing is een Nederlandse partij en biedt soortgelijke functionaliteiten aan. Hieronder zie je een screenshot van een Contentking demo:

SEO alert systeem

5. Doe relevante linkbuilding op de belangrijkste productgroepen

Linkbuilding blijft heel erg belangrijk en we zien dat veel bedrijven er moeite mee hebben. Vele grote e-commerce bedrijven doen niet aan linkbuilding want ze zien het nut er niet van in of het is te tijdrovend en men ziet niet onmiddellijk resultaat.

Onze ervaring leert ons dat wanneer je aan linkbuilding doet op je belangrijkste productgroepen je boven de grote spelers kan ranken in Google.

Wanneer je gaat linkbuilden kijk dan naar:

  • Domain rating en URL rating
  • Kosten
  • Relevantie van de website en productgroep
  • Heeft de website veel verkeer

In het kort

SEO nadelen bij grote e-commerce bedrijven:

  • Grote e-commerce bedrijven hebben veel linkwaarde te verdelen
  • Grote e-commerce bedrijven laten gaten vallen in hun klantreis

Onze 5 tips om met SEO te strijden tegen de grote spelers:

  1. Wees op de juiste manier zichtbaar in de klantreis
  2. Indexeer alleen pagina’s met bestaansrecht
  3. Gebruik de juiste data om doorlopend te optimaliseren
  4. Verzeker jezelf van een technisch foutloos SEO-platform
  5. Doe relevante linkbuilding op de belangrijkste productgroepen

Bent u tevreden over deze blog bijdrage van Lucky Cookie? Dan kan u 2 bioscoop tickets winnen door ons een positieve Google Business review te geven (duurt maar 5 seconden) en vergeet ons niet te volgen op Linkedin en Facebook, zo helpen we elkaar.