fbpx

Handig! Zo haal je meer uit een SEO bureau

seo bureau

Je gaat een SEO bureau inhuren? Goeie zet maar als de verwachtingen verkeerd zitten of je hebt het verkeerde SEO bureau gekozen dan heb je er niet veel aan. Met deze lijdraad ben je in staat om meer rendement uit een SEO bureau te halen. Aan het einde vind je ook een handige checklist die je helpt een goed SEO bureau te onderscheiden van de minder goede.

Wanneer je een SEO bureau wil inhuren is dit altijd spannend en veelbelovend want je hebt veel verwachtingen. Je hebt er het volste vertrouwen in dat jouw onderneming online zal groeien omdat je de beslissing hebt genomen om een zoekmachine optimalisatie bureau in te huren om te investeren in SEO.

Omdat een SEO bureau inhuren meestal een partnership is voor een langere periode is het noodzakelijk dat je vanaf het begin het maximale er weet uit te halen.

Eerste meeting met een SEO bureau

Wanneer je tijdens de eerste meeting met je SEO bureau goed voorbereid bent zal je je veel comfortabeler voelen en zal je beter begrijpen wat het SEO bureau voor je kan doen en wat niet. Hieronder een lijst met vragen die je zeker kan stellen:

  • Hoe lang zijn jullie al met SEO bezig?
  • Kan je ons wat inzicht geven over vorige SEO projecten? Kunnen we enkele case studies zien?
  • Wat zijn je beste SEO resultaten tot nu toe?
  • Welk proces volg je om de zoekmachine resultaten te verbeteren?
  • Met wat kan je onze onderneming specifiek helpen (link building, onpage seo,…)?
  • Hoe ga je de ingehuurde capaciteit verdelen over de SEO-activiteiten die je gaat uitvoeren?
  • Wat is de rapportage frequentie over de wijzigingen die je aanbrengt aan onze website?
  • Welk soort van SEO rapportage lever je ons wekelijks of maandelijks? 
  • Welke risico’s zijn er verbonden aan SEO? Welke impact kan dit hebben op onze onderneming?
  • Volg je de Google richtlijnen voor webmasters?
  • Hoe calculeren jullie de investeringswaarde (ROI) van SEO?
  • Welke software tools gebruik je tijdens een SEO project?
  • Wanneer kan ik resultaat zien van de SEO dienstverlening?
  • Hebben klanten van ja ooit Google penalty’s gekregen? Indien ja, hoe heb je die situatie aangepakt of indien nee, hoe zou je het aanpakken?
  • Kan je mij voorbeelden geven van jouw SEO diensten in onze niche?
  • Heb je ervaring met meertalige websites en bijbehorende SEO complexiteit?
  • Heb je SEO referenties die ik mag contacteren?
  • Zijn er SEO garanties?
  • Heb je ervaring in mijn land en stad?
  • Wat is de meest belangrijke SEO strategie die je altijd volgt?
  • Wat weet je van ons bedrijf en onze klanten?
  • Ken je onze concurrenten en hoe verhouden die zich met ons in Google?
  • Gebruiken onze concurrenten een SEO bureau? Welk resultaten hebben zij al geboekt?
  • Heb je hulp van ons nodig of onze website bouwer tijdens jouw SEO diensten?
  • Wat zijn je betalingsvoorwaarden?
  • Wanneer en hoe kunnen we het contract opzeggen indien nodig en welke kosten zijn hier aan verbonden?
  • Wie zal onze account manager /  SEO manager worden en hoe is hij of zij bereikbaar?

Wat moet een SEO bureau opleveren?

1. Zoekwoorden analyse

Het zoekwoorden onderzoek en analyse is een kritiek onderdeel voor elke SEO campagne. Jouw SEO bureau moet in staat zijn om de beste zoekwoorden en zoekopdrachten te identificeren voor SEO campagnes. Houd de volgende factoren in het achterhoofd wanneer het SEO bureau de juiste zoekwoorden kiest:

  • Wie is de doelgroep?
  • Wat zijn de zoekwoorden waar de concurrentie op mikt?
  • Welke zoekwoorden geven je het meeste ROI?
  • Welke zoekwoorden kan je targeten op bestaande website pagina’s?
  • Met hoeveel zoekwoorden moet je goed rangschikken in Google om meer omzet te halen?
  • Hebben ze rekening gehouden met de moeilijkheidsgraad rond de zoekwoorden alvorens de zoekwoorden analyse af te ronden. Zoekwoorden met weinig concurrentie kunnen snel resultaten opleveren, het laaghangend fruit zeg maar.
  • Welke zoekwoorden kunnen een Google Answer Box opleveren?
    google answer box
  • Zijn de zoekwoorden ingedeeld volgens de micro-moments van de klanten?
  • Hoeveel van de voorgestelde zoekwoorden zijn long tail zoekwoorden? Hoe langer de zoekopdracht, hoe hoger de conversie:
    long tail zoekwoorden

  • Hoeveel pagina’s moeten er extra gepubliceerd worden om alle zoekwoorden te kunnen targeten?
  • Wordt er in de zoekwoorden analyse rekening gehouden met factoren zoals Latest Semantic Indexing voordat het zoekwoord geselecteerd wordt?
  • Wordt er tijdens de zoekwoorden rekening gehouden met voice search en vraagstellende zoekwoorden? Zoekopdrachten die starten met hoe, waarom, wat, wanneer, hoeveel, beste… worden veel gebruikt door zoekers die spraakopdrachten gebruiken.
  • Gebruikt het SEO agency een combinatie van verschillende SEO tools zoals, SEMrush, Ubersuggest, Answer the Public, Keyword Planner, Ahrefs en Moz?
  • Houdt men rekening met het bod voor bovenaan de pagina in Google ads zoals transactionele zoekwoorden? Dit zijn de zoekwoorden die verantwoordelijk zullen zijn voor maximale conversie, verkoop en uiteindelijk meer omzet want zij hebben een zeer hoge commerciële intentie.
    Bod voor bovenaan de pagina

2. Technische On-Page en On-Site SEO audit

Elke zichzelf respecterend SEO bureau moet in staat zijn om een technische en nuttige SEO audit uit te voeren op jouw website. Weliswaar zullen enkel de beste SEO bureaus in staat zijn om de audit voldoende te analyseren om alle On-Page SEO fouten uit je website te halen die direct impact hebben op de zoekmachine optimalisatie.

Meestal wordt een SEA audit aan het begin van de SEO campagne uitgevoerd en krijgt deze opvolging om suggesties en advies te geven. Zo houdt men de website in regel met de Search Engine Guidelines en de laatste UX toepassingen. Meestal is een SEO audit opvolging per kwartaal voldoende.

De volgende aandachtspunten kunnen dienen als checklist om er zeker van te zijn dat jouwe SEO agency een  uitgebreide technische SEO audit uitvoert van jouw website of webshop.

  • Het SEO bureau moet naar de doelstellingen van jouw campagne vragen. Wat wil je bereiken met SEO?
  • Alle SEO KPI’s moet op voorhand gekozen en gebenchmarked worden. De SEO KPI’s moeten later ook makkelijk meetbaar zijn.
  • Al je pagina’s van je website moeten gegroepeerd worden volgens de zoekwoorden die we willen targeten.
  • Er moet een uitgebreide concurrentieanalyse moet worden uitgevoerd om relevante trefwoord kansen, gemiste link kansen en de effectiviteit van de content onderwerpen te identificeren.
  • Alle zoekwoorden waarvoor je website al rankt in Google moet geïdentificeerd worden, zeker deze waarvan de posities laag zijn. Dit is ook laaghangend fruit dat veel kans maakt hoger te scoren met weinig effort. Deze zoekwoorden kunnen makkelijk gevonden worden via de Google Search Console tool.

    zoekwoorden lage positie

  • Er moet een goed onderzoek gedaan worden naar de mobielvriendelijkheid van je website want meer dan 60% van alle zoekopdrachten in Google komen via mobiele toestellen zoals smartphones en tablets. Uit een onderzoek van SEMrush is gebleken dat meer dan 30% van de resultaten die op de 1ste pagina van de desktop zoekresultaten staan sinds 2020 niet meer in de top 10 van de mobiele zoekresultaten staan.

    In onderstaande tabel zie je hoeveel desktopresultaten op mobiele apparaten uit de top 10, 30 en 100 zijn gesneuveld sinds begin 2020.
Aantal pagina’s dat niet meer zichtbaar is op een mobiel deviceAantal URL’s getoond in de desktop zoekresultatenAantal van dezelfde URL’s die overgebleven zijn
in de mobiele zoekresultaten
Verschil tussen desktop en mobiele
zoekresultaten
Top 10490,468341,531-30.4%
Top 301,470,8931,096,99-25.42%
Top 1004,671,1133,543,159-24.15%
  • Alle belangrijke pagina’s op jouw website moeten geoptimaliseerd worden voor je target zoekwoorden. De titel en beschrijving meta tags moeten herschreven worden om ze zowel SEO vriendelijk als Gebruikersvriendelijk te maken.
  • De navigatie en interne linkstructuur moet geoptimaliseerd worden.
  • URL structuur moet gebruikersvriendelijk gemaakt worden (leesbaar).
  • Alt tags moeten toegevoegd worden aan alle afbeeldingen en de afbeeldingen moeten geoptimaliseerd worden om de laadsnelheid van de website te verhogen.
  • Alle canonical problemen moeten nagekeken worden om te vermijden dat je een penalty krijgt voor duplicate content.
  • De website moet zeker geanalyseerd worden met behulp van de Google Search Console en Google Analytics tools.
  • Alle index problemen moeten gevonden worden en nadien opgelost.

3. Content audit

De content audit is een zeer belangrijk onderdeel van elke SEO campagne want het helpt de content te aligneren met de intentie van de zoeker in Google. Wanneer de content goed gesynchroniseerd is met de exacte intentie van de zoeker zal deze door Google geprioriteerd worden en daarom hoger rangschikken in het zoekresultaat.

Een gedetailleerde content audit wordt voor de eerste keer gedaan wanneer het SEO agency aan boord komt en wordt daarna jaarlijks herhaalt. Deze audit zal alle content onderzoeken om te weten te komen wat werkt, waar updates nodig zijn en wat er niet werkt. Een content audit creëert ook goede inzichten voor je content marketing strategie.

Vraag dus aan je SEO bureau alle details over de content audit die ze uitvoeren zodat je de juiste aanpassingen doet in de content van jouw website. Laat je SEO agency een simpele content audit template gebruiken waar jouw acties genoemd worden met: “niet wijzigen”, “verbeter” of “verwijder”. Hieronder een voorbeeld:

content audit template

Of je kan meer in detail gaan en vragen naar de exacte stappen die moeten ondernomen worden om je pagina’s te optimaliseren, een voorbeeld:

content audit in detail

4. SEO tool selectie

Het SEO bureau moet in staat zijn om je te helpen met de keuze van de meest passende SEO tool voor jouw SEO campagne zodat men alle taken overzichtelijk kan uitvoeren.

De behoeften en verwachtingen zijn voor elke SEO campagne anders en hangen sterk af van je zakelijke doelen. Er zijn veel SEO tools op de markt en diegene die je kiest moet nauw aansluiten met de specifieke taken dat je moet doen om jouw campagne te doen slagen.

Voorbeeld: jouw SEO bureau kan je adviseren om een link checker tool aan te schaffen zodat je zicht krijgt op je interne linkstructuur om daarin fouten te ontdekken die je rangschikking in Google beïnvloeden. Voorbeeld van een link checker tool (Screaming Frog):

link checker tool

Voor hetzelfde geld kunnen ze ook vragen om een betaalde versie van SEMrush aan te schaffen zodat je een breed zicht krijgt op organische en betaalde posities in Google.

Je doet er altijd goed aan om voor de SEO tool selectie advies te vragen aan je SEO agency want zij weten precies welke specifieke taken moeten uitgevoerd worden.

5. Link audit

Relevante links naar jouw website blijven één van de belangrijkste factoren om goed te rangschikken in Google.

Google monitort continu elke link die naar jouw website wijst en gebruikt dit om jouw website een bepaalde rangschikking te geven in de zoekresultaten. Hoe hoger het aantal relevante en autoritaire links naar jouw website wijzen, hoe hoger de kans dat Google jouw website bovenaan in de zoekresultaten plaatst. 

Heeft je website te veel spam links dan kan dit resulteren in een manuele Google penalty. Dit wil zeggen dat jouw website door een Google medewerker naar beneden getrokken wordt tot je de onnatuurlijke links naar jouw website verwijderd hebt.

Voordat een SEO bureau start met een link-building campagne moet deze dus eerst een link audit uitvoeren om zicht te krijgen op alle types van inkomende links naar jouw website. Daarna zal het SEO bureau een plan van aanpak opstellen gebaseerd op de kwaliteit en kwantiteit van de verschillende inkomende links.

Het kan zijn dat het SEO bureau aan jouw vraagt een een disavow request in te vullen in de Google Search Console indien zij één van onderstaande problemen hebben ontdekt:

  • Er zijn veel irrelevante links komende van obscure websites of van landen die niets met jouw onderneming te maken hebben zoals .ph en .ru.
  • Er zijn links die komen van websites dewelke ook verwijzen naar casino en / of sex websites. 
  • Je hebt veel links vanaf lage kwaliteit webgidsen en blog reacties.
  • Je hebt veel links van website met een hoge spamscore (de spamscore kom je te weten met een SEO Tool zoals Moz).
  • Er zijn veel links met veel zoekwoorden en de ankertekst.
  • De verhouding tussen links en het aantal websites dat naar jouw website linkt is onnatuurlijk (voorbeeld: wanneer jouw website 5000 inkomende links heeft vanaf één domeinnaam dan is dit verdacht voor Google).

6. Website monitoring en SEO rapportage

Goede SEO bureaus zullen jouw website of webshop regelmatig monitoren en je een SEO rapport sturen. Vraag hen altijd naar welke rapporten ze zullen sturen en hoe men zal reageren op jouw vragen. Gebeurt dit via e-mail, chat,…?

Website monitoring

Er zijn verschillende tools die je kunnen helpen bij het monitoren van je website. De meest gebruikte is de Google Search Console dewelke de volgende problemen zal melden indien ze zich voordoen:

  • Wanneer Google je website niet kan indexeren
  • Wanneer Google spam vind op je website
  • Wanneer er problemen optreden tijdens het indexeren voor mobiele apparaten
  • Wanneer er laadsnelheid en veiligheidsproblemen optreden

SEO rapportering

Jouw SEO bureau zal je ook regelmatig een SEO rapport moeten overmaken met instructies over zaken die jouw aandacht vereisen en tevens vragen om goedkeuring om verder te mogen gaan met de verschillende SEO taken.

Dit zijn enkele van de gebruikelijke rapporten die je aan jouw SEO agency kan vragen:

  • Zoekwoorden onderzoeksrapport
  • Concurrentie analyse rapport
  • On-page SEO audit rapport
  • Link audit rapport
  • Link building rapport
  • Wekelijks of maandelijks taken rapport
  • Zoekwoorden rangschikking rapport
  • Websiteverkeer en conversie rapport

Hoe onderscheid je goede van slechte SEO bureaus?

Wanneer een SEO bureaus de volgende praktijken hanteert dan weet je dat het een slecht SEO bureau is:

  • Wanneer een SEO bureau zelf niet goed rangschikt op zijn meest commerciële zoekwoorden zoals: SEO bedrijf, beste SEO bedrijf, beste SEO agentschap, zoekmachine optimalisatie bureau,… enz. dan laat je deze best links liggen (doe zeker de test in Google door op de links te klikken).
  • Wanneer een SEO bureau alleen maar gevonden wordt met advertenties in Google of Bing dan laat je deze ook best links liggen.
  • Wanneer een SEO bureau slecht bereikbaar is per telefoon of e-mail.
  • Het SEO bureau volgt de Google webmaster richtlijnen niet.
  • Wanneer jouw SEO bureau met aanbevelingen komt, geven ze dan goede referenties van de voorgestelde aanbevelingen? Komt de aanbeveling van een betrouwbare bron zoals Google of Bing?
  • Ze publiceren “doorway pages” vol met zoekwoorden
  • Ze garanderen nummer één posities in Google.
  • Ze willen jouw website introduceren in schimmige link deals. Wanneer jouw SEO bureau vraagt om links te kopen ga dan zeker niet met ze in zee.
  • Als ze de SEO activiteiten die ze uitvoeren niet vrijgeven, wees dan op je hoede. Een SEO bureau dat geheimzinnig blijft over zijn praktijken en niet duidelijk uitlegt wat ze van plan zijn te doen.
  • Je merkt op dat jouw website ineens veel nepverkeer krijgt dat afkomstig is van spam-sites of bot-bezoeken.
  • Ze adviseren je om je website aan te melden bij vele webgidsen of honderden blog reacties te publiceren.
  • Wanneer je SEO bureau geen rapporten zend dan zijn ze heel waarschijnlijk niets aan het doen. SEO bureaus werken met heel veel data en zijn ze niet in staat om die te leveren dan kies je best voor ander bureau.

Tot slot

Als je overweegt om een SEO bureau in te huren moet je ervoor zorgen dat je vanaf het begin de juiste verwachtingen voor beide partijen kent.

Wanneer het SEO bureau advies, inzichten en een takenoverzicht oplevert moeten deze helder, duidelijk en bruikbaar zijn.

Bij Lucky Cookie hebben we meer dan 20 jaar SEO ervaring en we hebben meermaals bewezen dat we de online zichtbaarheid, zoekpositie en websiteverkeer kunnen verhogen met waardevol verkeer.

Onze SEO specialisten hebben ervaring met websites en webshops van kleine en grote ondernemingen.

Hulp nodig met SEO of zoekmachine optimalisatie?
Wil je met SEO meer omzet halen? Nood aan strategisch advies? Aarzel dan niet om ons te contacteren.

1 reactie op “Handig! Zo haal je meer uit een SEO bureau”

  1. Pingback: Het beste SEO bedrijf selecteren? Een praktische gids - Lucky Cookie

Reacties zijn uitgeschakeld.