Retourzendingen verminderen met een goede retourstrategie

retourzendingen verminderen

Retourzendingen verminderen is een absolute aanrader wanneer u een kleinere webshop uitbaat. Voor kleinere webshops kunnen te veel retourzendingen een financiële aderlating zijn. Toch kan men met een goede retourstrategie de marge op uw omzet behouden.

Maar ik hoor het u al denken: “Ik wil helemaal geen retourzendingen krijgen. Waarom zou ik het dan gemakkelijker maken voor mijn klanten?”

Wist u dat onderzoek heeft aangetoond dat u retourzendingen kan verminderen door een langere retourperiode aan te bieden?

Wist u ook dat men de conversie van je webshop kan verhogen door een transparant en eenvoudig retourproces aan te bieden? Liefst 67% van je klanten bekijkt het retourproces alvorens een order te plaatsen.

Een goede retourstrategie is daarom essentieel voor uw webshop. Dankzij het retourportaal van Sendcloud dat wij standaard integreren bij al onze webshops wordt dit kinderspel:

  • Duidelijk retouroverzicht
  • Jouw klanten kunnen eenvoudig retourlabels printen
  • Klanten kunnen kiezen welk product ze terug sturen
  • Minder vragen voor je klantendienst
  • Kies of je al dan niet de retourkosten aan de klant doorrekent

Afbeelding retourportaal:

retourzendingen verminderen

Webshop retouren verminderen met kleding

In de kleding sector kunnen retourzendingen zelfs voor middelgrote online kledingwinkels een financiële aderlating zijn. Daarom gaan we iets dieper in hoe men retourzendingen kan verminderen in de kleding branche.

Vele grote online kledingwinkels gaan verder dan het herroepingsrecht

U ben wettelijk verplicht binnen de 14 dagen na verkoop retourzendingen te accepteren maar de grote online kledingwinkels gaan veel verder dan deze minimum regel. Zalando heeft sinds 2014 een gratis retourzending beleid van maar liefst honderd dagen. Deze tendens heeft zich doorgezet naar veel meer grotere online kledingwinkels waardoor kleinere webshops nu gedwongen worden om mee te gaan in dit verhaal want anders lopen ze het risico veel klanten te verliezen.

Wist u dat de Nederlandse webshop Sweet Jewellery in 2019 gestopt is met online verkoop omdat ze op een half jaar tijd meer dan 40.000 euro kwijt waren aan gratis retourneren en dan hebben ze het verwerken van de retourzendingen nog niet meegerekend. Bron: ad.nl.

Toch is er hoop voor kleinere webshops

Ook al stijgen de verwachting van de klant op vlak van winkelervaring en retouren, er zijn innovatieve manieren die de margeverslindende tsunami van retourzendingen aanpakken.

Om retourzendingen in kleding te minderen kan u twee zaken doen:

  1. Klantenverwachting beter beheersen
  2. De online kleding klant beter helpen met de juiste maten en pasvorm

1. Klantenverwachting beter beheersen

Wanneer uw klant het kledingstuk ontvangt dat hij of zij verwacht dan is de kan veel kleiner dat het product wordt geretourneerd. Daarom is het zeer belangrijk om het kledingstuk zo goed mogelijk te beschrijven, hoe het eruit ziet wanneer iemand het aanheeft, hoe de gebruikte stoffen of materialen aanvoelen en de pasvorm goed omschrijven.

Past u deze verbeteringen toe op uw productpagina’s dan beheerst u de klantverwachting veel beter:

Productfoto’s met veel detail

Goede productfoto’s met veel detail zijn een absolute must. Wanneer uw potentiële klant kan zien van wat voor materialen er gebruikt werden weet die persoon vaak hoe het aanvoelt. Uw klant vergelijkt onbewust de materialen dat hij of zij eerder heeft aangeraakt en kan zich zo inbeelden hoe het aanvoelt.

Goede productbeschrijvingen

Zorg ervoor dat de klant precies weet wat hij of zijn krijgt en zorg voor verlangen. Uw potentiële klant moet zich als het ware inbeelden dat men het product al in bezit heeft en wat men er mee gaat doen. Focus dus niet op het verkopen in de productbeschrijving maar om een zo duidelijk mogelijke beschrijving met inspiratie voor het kledingstuk. Gebruik ook zintuiglijke woorden zoals: voelt zacht aan, is ruw, glad, licht, enz…

2. Help de online kleding shopper met de juiste pasvorm

Omschrijf de pasvorm

Hoe een kledingstuk past en de kledingmaten zijn merkafhankelijk. Geef per kledingstuk aan hoe de pasvorm is (regular, tight, skinny,…) en u haalt de twijfels weg. Gebruikt u een model voor de foto’s geef dan ook zijn of haar maten of afmetingen en geef ook aan welke maat het model draagt.

Maattabel per kledingstuk of merk

De makkelijkste manier en de basis van elke webshop met kleding is de maattabel waarbij alle afmetingen van het kledingstuk of merk zijn toegelicht. Sommige webshops met minder bekende kledingmerken vergelijken hun maten met die van andere merken waardoor de klant makkelijk de juiste maat kan kiezen.

Body Double

Met Body Double geeft u de consument een model waarmee ze zich kunnen vergelijken. Op die manier krijgt men een visueel idee hoe het kledingstuk er zou uitzien wanneer men het zelf draagt. De Australische webshop Sizeable heeft een Body Double op basis van lichaamstype:

body double

Body Double is een goede manier voor kleinere webshops die veel kleding verkopen aan klanten die afwijken van standaard maten.

Virtuele modellen en pasvormen

Online kledingwinkels gebruiken steeds vaker virtuele modellen en pasvorm tools. Eerst zal de webshop u een paar eenvoudige vragen stellen over uw lichaam en zal daarna de juiste maat voor u vinden. Door deze klantendata te gebruiken in combinatie met kleding data kunnen deze tools een groot verschil maken om retourzendingen te verminderen.

Met True Fit worden de maten de afmetingen en maten van klanten opgeslagen en een cookie of cloud database waardoor deze opnieuw gebruikt kunnen worden in andere webshops. Op die manier kan de klant een gepersonaliseerde winkelervaring krijgen wanneer hij een nieuwe webshop bezoekt.

Online personal shopper

De online personal shopper is de afgelopen jaren sterk in populariteit gestegen bij de grotere webshops. Online kleding retailers zoals Suitsupply, Outfittery en Zalando bieden allemaal een soortgelijke online personal shopper dienst aan.

Met dit concept geeft men aan de verkoper zijn maten door en vervolgens gaat de online personal shopper een outfit samen stellen. De paskamer verhuist zo naar de thuiskamer en men stuurt de kledingstukken terug dien men niet wil houden. Het is opvallend dat deze dienst zich voornamelijk richt op mannen. Vrouwen vinden het waarschijnlijker veel leuker om zelf te winkelen.

Tot slot

Retourzendingen zijn een minder aangenaam proces in de online verkoop en zeker voor een webshop met kleding.

Wanneer uw webshop niet behoort tot de e-commerce reuzen zoals Zalando zal u dus onderscheidend moeten zijn met betere productpagina’s en duidelijke maattabellen. Heeft u een iets grotere webwinkel dan moet u aan de slag met klanten data en deze combineren met nieuwe technologieën zoals virtuele modellen en pasvormen.

Lukt het u om de klantverwachting te beheersen dan zijn minder retourzendingen niet het enige voordeel. De klant krijgt ook meer vertrouwen in uw webshop en weet dat men de juiste stijl en pasvorm krijgt waardoor:

  • de conversie per bezoeker stijgt
  • de winkelmand waarde stijgt
  • de klant langer klant blijft (lifetime value)
  • de loyaliteit toeneemt
  • meer gratis mond-tot-mond reclame

Heeft u na het lezen van dit blogbericht vragen over een eigen webshop starten of zoekt u een betere retourzending strategie voor uw webshop aarzel dan niet om ons vrijblijvend te contacteren.