Hoe schrijf je de beste meta descriptions die je CTR en omzet boosten

meta description

Een goede meta description schrijven is noodzakelijk wanneer je meer bezoekers vanuit Google wil aantrekken naar je webshop. Een geoptimaliseerde meta description overtuigt mogelijke klanten om op jouw product of categorie verwijzing te klikken in de zoekresultaten. 

Een goede product meta description moet een Google gebruiker voldoende kunnen triggeren om naar jouw product- of categoriepagina te surfen. Meta descriptions schrijven is daarom  een belangrijk onderdeel van zoekmachine optimalisatie (SEO).

Meer doorklik percentage (CTR) vanaf Google met onze tips! 

Wat is een meta description?

Een meta description of meta beschrijving zijn 150-160 karakters lang en staan in zoekmachines onder je seo geoptimaliseerde titel. Ze worden gebruikt om een kleine teaser en samenvatting te geven van de inhoud of product. Zoekmachines tonen deze delen om gebruikers een idee te geven wat ze kunnen vinden op de webpagina.

Technisch is een meta description een HTML attribuut dat een korte omschrijving van een webpagina bevat.

HTML code voorbeeld

<head> <meta name=”description” content=”Dit is een voorbeeld van een meta description. Deze wordt vaak gebruikt in zoekresultaten.”> </head>

Waarvoor dient een meta description?

Wanneer een mogelijke consument op zoek is naar het product of dienst dat jij aanbiedt en je meta tekst spreekt aan, dan kan je er zeker van zijn dat er geklikt kan worden. 

Hier kan je starten met converteren. Wanneer Google gebruikers niet geboeid raken na het lezen van de meta description zal er geen doorklik of lead zijn naar jouw webshop.

Deze meta beschrijving helpt niet enkel om klanten te overtuigen, maar heeft ook invloed op jouw plaats in de zoekmachine. 

Hieronder zie je een goed voorbeeld van een meta description na de zoekopdracht “Coolblue”: 

meta description coolblue

In deze meta staan enkele belangrijke items die je gaan overtuigen om je product bij Coolblue te kopen. Je kan namelijk op zondag laten bezorgen (gratis!!) en ook gratis retourneren! Wat een service. Die gestes overtuigen jou om daar te kopen. 

Het belang van meta descriptions

Meta beschrijvingen zijn belangrijk omdat ze gebruikt worden voor de opmaak van de zoekindex. Wanneer je de meta description goed gebruikt krijg je de kans om er iets aan toe te voegen dat niet in op je productpagina gepubliceerd staat. Dit kan het verschil zijn tussen een hoge of lage doorklikpercentage of kortweg meer of minder bezoekers naar jouw productpagina’s.

Ze helpen zoekmachines ook om de meest relevante pagina’s eerst te ranken bij de zoekresultaten. 

Meta descriptions helpen je met: 

  • Hogere doorklik percentage = meer leads en conversies
  • Gebruikers vinden makkelijker jouw website in de organische zoekresultaten
  • Potentiële klanten door te laten klikken omdat ze oprecht interesse hebben om te kopen

Heeft de meta description invloed op de positie in Google?

Google kondigde in september 2009 aan dat noch meta beschrijvingen, noch meta trefwoorden een rol spelen in Google’s ranking algoritmes voor web search.

Meta beschrijvingen kunnen echter wel invloed hebben op de CTR (click-through-rate) van een pagina op Google, wat een positieve invloed kan hebben op het vermogen van een pagina om te ranken.

Onder andere om die reden is het belangrijk om wat moeite te steken in meta beschrijvingen.

Wat doet een meta description? 

Met de meta description overtuig je Google gebruikers om jouw product of dienst te bekijken in enkele zinnen. 

De titel en beschrijving geven beide meer informatie over de pagina, wat ervoor zorgt dat je wilt klikken om meer te weten. Dit is de key informatie die een persoon nodig heeft om te willen kopen, lezen of kijken. 

Wat als ik geen meta description schrijf? 

Als er geen meta description schrijf kan een zoekmachine een fragment genereren (snippet) op basis van de content die ze op de pagina vindt. 

Vaak is deze door Google gegenereerde snippet een niet accurate, verkeerde of amateuristische beschrijving. Er kunnen symbolen in staan die er niet in thuishoren. Het doorklikpercentage zal zeer laag blijven, de omzet dus ook.

Schrijf de meta description dus altijd zelf of huur iemand in om dit voor jouw te doen.

Waar staat mijn meta description? 

Die kan je terugvinden in de zoekresultaten net onder de titel. 

meta description

8 Meta description schrijf tips

  1. Plaats er een Call-To-Action (CTA) in

De call to action overtuigt mensen om door te klikken naar jouw website. Vaak is een simpele zin als ‘klik hier’, ‘meer informatie’, ‘shop nu’ genoeg. 

De actie moet aangeven wat de persoon zal doen op de pagina. Komt er een webshop, komt er een blog met informatie of iets anders?
Zorg dat de CTA  gebruikt wordt voor het doel dat je wil bereiken. Wil je een product verkopen? Een e-mail adres verkrijgen of iemand meer inlichtingen verschaffen? 

  1. Focus op de waarde

Zorg dat je waarde toevoegt in de beschrijving, zo toon je dat er nog meer zal volgen op de pagina en zullen ze klikken. Wanneer iemand het leest zou hij of zij moeten weten wat ze gaan krijgen en zo beslissen of het hun tijd waard is. 

Werk met woorden zoals ‘kijk’, ‘leer’, ‘beste’, ‘promotie’, ‘nieuw’… Zo weten ze wat ze gaan moeten doen en wat ze krijgen. 

  1. A/B test opties

Test verschillende woorden en CTA’s uit. Dit toont je wat jouw klanten effectief over de streep trok, zonder drastische veranderingen toe te passen. 

Je kan zowel je de CTA als keywords per beschrijving aanpassen. Gebruik deze meta’s enkele weken en analyseer het resultaat. Gebruik dit onderzoek om je nieuwe meta descriptions te maken. 

  1. Experimenteer met lengte

Je hebt slechts 150-160 karakters om te overtuigen. Niet veel maar wel mogelijk. Neem je meer dan dit aantal dan wordt de content afgebroken en komen er puntjes te staan. Dit kan ervoor zorgen dat potentiële klanten benieuwd zijn naar het vervolg. Zorg ervoor dat je een intrigerende zin gebruikt die consumenten overtuigd te klikken. 

Tip: je zin iets langer maken is een goed idee, maar overdrijf niet want als het echt té lang wordt, dan rankt Google je lager. 

Experimenteer dus ook hiermee. Werken langere of kortere beschrijvingen beter voor jouw site? 

  1. Voeg keywords toe

Dit helpt zoekmachines om jouw pagina beter te begrijpen en zorgt ervoor dat bezoekers weten dat het over het juiste onderwerp gaat.
Zoek naar de keywords die het best werken en gebruik diegene die aansluiten bij de content. Zorg dat elke pagina andere keywords in hun beschrijving heeft om ervoor te zorgen dat ze uniek verschijnen in de ranking. 

  1. Doe niet aan keyword stuffing

Zoekwoorden toevoegen is belangrijk, maar overdrijf er niet mee. Als er op 150 karakters 50 keywords instaan, gaan zoekmachines er niet gelukkig mee zijn. Gebruik 1-3 keywords doorheen je tekst in verschillende variaties. Op die manier heb je een grotere kans om een hogere positie te behalen. 

  1. Maak ze uniek en interessant

    Een overzicht van content waar bezoekers aangetrokken moeten worden. Trek dan ook de aandacht. Doe eens zot! Gebruik je keywords maar maak het uniek. Stel eens een intrigerende vraag waar potentiële klanten het antwoord op willen. Ga voor woorden die in het oog springen zoals GRATIS, LIFE CHANGING. Op die manier zijn ze al meer overtuigd om toch even een kijkje te nemen. En als ze overtuigd zijn dat het ook echt life changing is, zullen ze overgaan tot aankoop.

    Dupliceren is een no-go! Maak ze dus telkens uniek. 
  1. Toon alle belangrijke gegevens

Je kan bijvoorbeeld het aantal sterren dat Google je geeft tonen. Anderen hun mening overtuigd vaak. Daarnaast voeg je alle key informatie toe die de pagina bevat. 

Laten we samen een voorbeeld bekijken van Google en Bing. Zij zijn de experts in het schrijven en analyseren van tags, dus kunnen ze die zelf natuurlijk goed maken. 

Bing meta description:

Bing meta description

Google meta description

Google meta description

Conclusie

Een goede meta description verbetert je SEO aanzienlijk en is een belangrijk stap naar meer online leads en omzet: het verhoogt namelijk de doorklik percentage in Google. 

De meta beschrijving moeten aantrekkelijk, beschrijvend, uniek en aanzettend tot actie zijn. Probeer ze voor elke product of pagina uniek te schrijven. 

Zorg ervoor dat de verwachting op de landingspagina op jouw website of webshop wordt ingelost want een te hoog bouncepercentage kan zorgt dat je lager rangschikt in Google.