Hoe je met storytelling meer mensen bereikt en je bericht viraal kan gaan

storytelling

Storytelling en viraal gaan zijn tegenwoordig zowat een toverformule. Je hoort het te pas en te onpas. Het lijkt wel dè ultieme oplossing om mensen en aandacht voor je te winnen. Of het nu leerlingen, klanten of bedrijven zijn, een goed verhaal zorgt voor interesse.

Onze hersenen zijn geprogrammeerd om informatie op te slaan in verhaalvorm. Wanneer we informatie delen met anderen doen we dat het liefst in de vorm van een verhaal. Door de samenhang ervan begrijpen we de informatie beter, wat het eenvoudiger maakt om het te onthouden en door te vertellen. Verhalen hebben meestal een vaste structuur, met hoofdpersonages (een held en een antiheld), een kernboodschap, een conflict en een plot.

Wat is storytelling nu eigenlijk?

Storytelling is gewoonweg… het vertellen van verhalen. Ofwel: het verpakken van een boodschap in een herkenbaar, makkelijk te onthouden en makkelijk door te vertellen verhaal. Een verhaal spreekt veel meer tot de verbeelding dan droge data. Dat komt omdat mensen nu eenmaal eenvoudigweg geïnteresseerd zijn in… mensen.

Maar hoe begin je aan een goed verhaal? En hoe laat je een bericht viraal gaan met behulp van sociale media zodat het maximaal verspreid wordt?

Hoe laat je een verhaal viraal gaan? 5 tips

1. Waargebeurd:

Wees in je storytelling vooral authentiek: vertrek vanuit echte verhalen over echte mensen die betekenis hebben in echte levens. Niemand zit te wachten op generieke en stereotiepe verhalen. Wat werkt wel? Relevant zijn. Wees dààr waar je doelpubliek is op het moment dat het er nood aan heeft. Kortom vertel een verhaal dat betekenis geeft aan iemands leven.

2. Maatschappelijk thema:

Maatschappelijke problemen kunnen gemakkelijk viraal gaan op sociale media omdat veel mensen zich erin herkennen. Let wel op met politiek, dit onderwerp ligt erg gevoelig en niet iedereen wil kleur bekennen. Onthoud dat maatschappelijke onderwerpen in storytelling alleen werken bij onrecht en niet bij het zwart maken van politieke partijen. 

3. Een natuurlijke verspreiding onder de juiste doelgroep op het juiste netwerk:

Niemand zit te wachten op alweer een volgende reclameboodschap. Mensen zijn geïnteresseerd in verhalen over mensen. Zorg dus voor een natuurlijke, organische verspreiding. Ga je verhaal niet boosten of sponsoren. Let ook op met branding. Dit komt niet oprecht over. Mensen hebben een neus voor gecamoufleerde reclameboodschappen.

Zorg dat je je verhaal vertelt aan mensen die geïnteresseerd zijn. Meestal heeft dit te maken met een gemeenschappelijk belang, doel of interesse. Dit kan een gedeelde locatie zijn of een hobby. Het kan echter ook een ziekte zijn of een zeer concreet probleem zoals misdaad of wegwerkzaamheden.

4. Een goede timing: 

Wees op het juiste moment aanwezig op de juiste sociale media. Zoek online uit of dit op een bepaald uur, een dag in de week of net in het weekend moet zijn. Een juiste timing is cruciaal voor het viraal gaan van je bericht. Elk sociaal media kanaal heeft zijn eigen ideale timing. Een bericht op Twitter, Facebook of Instagram plaatsen vraagt telkens om een aangepaste timing. Onderzoek dit.

5. Zorg dat je mensen met invloed bereikt:

Invloedrijke mensen kunnen je verhaal een natuurlijke boost geven. Ze hebben een groot bereik en hebben meestal een voorbeeldfunctie. Zorg er dus voor dat je een breed netwerk uitbouwt met invloedrijke mensen die relevant zijn voor het verspreiden van jouw verhaal.

Hoe zorg je voor een goede verhaalstructuur?

Verhalen hebben doorgaans een vaste structuur, met een hoofdpersonage (een held en een antiheld), een kernboodschap, een conflict en een plot. Als je een verhaal schrijft zorg er dan voor dat je onderstaande vragen min of meer kunt beantwoorden:

  • Wie wil wat bereiken?
  • Wie of wat staat er in de weg?
  • Wat staat er op het spel?
  • Is er mysterie?
  • Wat is de premisse, de kernboodschap?

Storrytelling voorbeeld dat werkt

Een voorbeeld van een goed verhaal, gepost op Facebook in de groep: Ge zijt van Geel als…

Waargebeurd een paar dagen geleden:

In Geel, niet ver van de Katersberg, woont een vrouwtje. Laten we haar Fien noemen. Zo heet ze niet maar dat praat wat gemakkelijker. Ze leeft rustig en alleen in haar huisje en trekt haar plan. Ze wil niemand tot last zijn, ook niet, vooral niet, in Corona tijden.

Ze is een zachtmoedig mens. Vriendelijk en inschikkelijk als ze is, zorgt ze ervoor dat iedereen in haar omgeving tevreden kan zijn. Toch wordt ze, een paar nachten geleden, afgevoerd in een politiecombi…

Hoe is het zover kunnen komen…

‘s Nachts krijgt Fien het soms zwaar. Ze heeft vroeger al problemen met haar hart gehad en als alles stil en donker wordt, komt gemakkelijk, samen met de herinnering, de angst.

Een paar nachten geleden klopt plots haar hart als gek tegen haar borstkas. Fien wordt bang. Bang om eenzaam te sterven in haar huisje niet ver van de Katersberg. Na lang aarzelen belt Fien dan toch maar een ambulance.

Op de spoedafdeling wordt ze onderzocht. Er is niets aan de hand. Het is paniek, een angst- in plaats van een hartaanval.

Fien kan terug naar huis.

Daar staat ze dan, midden in de nacht op de gang in de kliniek, in peignoir en op sloffen. De verpleegster vraagt of ze iemand kan bellen maar dat wil Fien niet. Ze wil te voet naar huis. Ze trekt haar plan. Fien wil immers niemand tot last zijn.

“Weet je wat”, zegt Fien, “Bel de politie op en zeg dat, als ze iemand in peignoir op straat zien lopen, ze niet ongerust moeten zijn. Ik ben het maar, onderweg naar huis.”

Aarzelend belt de verpleegster de politie. Die reageert laconiek: “Wij zullen dat madammeke wel naar huis brengen.”

En zo komt het dat Fien op respectabele leeftijd in peignoir en op sloffen ‘s nachts in een politiecombi gezet wordt en netjes thuis voor de deur wordt afgezet.

Een kerstverhaal in November..

Analyse Tips

Waargebeurd: Het is een waargebeurd verhaal dat mij verteld werd door een familielid. 

Maatschappelijk thema: Door de corona crisis is angst een reëel probleem. Bovendien durven veel mensen met een medisch probleem niet naar de kliniek. Dit specifieke verhaal illustreert dit en veel mensen herkennen zich erin.

Een natuurlijke verspreiding onder de juiste doelgroep op het juiste netwerk: Vooral locatie speelt hier een belangrijke rol. Alle inwoners van Geel weten waar de Katersberg is en iedereen kent wel iemand waarop dit verhaal van toepassing zou kunnen zijn.

Zorg dat je mensen met invloed bereikt: De burgemeester van Geel vroeg om het verhaal door te sturen naar de communicatiedienst van de politie alwaar het zich nog verder verspreidde.

Een goede timing: Ik heb het verhaal gepost in de vroege avond. Net voor etenstijd. Dat is een moment waarop veel mensen even tijd hebben en op Facebook zitten. 

Hoe analyseer je de verhaalstructuur?

  • Wie wil wat bereiken? Fien wil terug naar huis.
  • Wie of wat staat er in de weg? De nacht, de avondklok.
  • Wat staat er op het spel? De veiligheid van Fien
  • Is er mysterie? Ja.

Karakterschets Fien: Het lieve, oude, onschuldige vrouwtje

Mysterie: Wie is dit en hoe komt ze in een politiewagen terecht?

Contrast: Het lieve oude vrouwtje contra een politiewagen.

Probleem: Hoe geraakt Fien terug thuis?

Held: De politie

Een positief verhaal met een eenvoudige structuur en een duidelijke en maatschappelijke boodschap: De politie is uw vriend.

Resultaat:

719 Likes

47 keer gedeeld