Hoe selecteer je het beste SEO bedrijf?

beste seo bedrijf

Je hebt je website succesvol gelanceerd, het verkeer stroomt binnen na je eerste e-mail campagne. Prachtig! Maar hoe selecteer je het beste SEO bedrijf zodat er ook waardevol organisch verkeer, gekwalificeerde leads en meer omzet via Google binnenkomen?

Op dit moment zijn er meer dan 18.000 bedrijven wereldwijd die zoekmachine optimalisatie of SEO diensten aanbieden. Het beste SEO bedrijf voor uw onderneming heeft omvangrijke en uitgebreide competenties die nauw op elkaar aansluiten. Het is belangrijk dat zij deze vaardigheden in zijn geheel kunnen aantonen.

De markt van zoekmachine optimalisatie en SEO specialisten is een van de meest verzadigde diensten van Europa. Met dit artikel gaan we je helpen hoe je het beste SEO bedrijf kan selecteren en wat de valkuilen zijn.

Het beste SEO bedrijf selecteren is makkelijker dan je denkt als je ons advies volgt.

Hier zijn onze vier tips:

1. De verkopers zijn SEO specialisten

Het verkoopgesprek is het moment om de SEO expertise (of het gebrek eraan) van een potentieel SEO agentschap te ontdekken. Tijdens de verkoopgesprekken (vooral luisteren als koper) gebruik je het verkoopproces maximaal om de expertises van de SEO specialisten te benchmarken.

Pas op voor: een CEO of general manager als verkoper. De CEO van een bedrijf klinkt altijd zeer overtuigend want het is zijn natuur om de meest charismatische troef te zijn van een bedrijf, de CEO is een geboren verkoper.

Een verkoopproces geleid door een CEO steelt eigenlijk een kritiek moment: de mogelijkheid om de expertise te peilen van de vaste SEO specialisten en medewerkers in het bedrijf.

Achteraf zal je altijd met onzekerheden opgescheept zitten:

  1. hoe zit het met diegene die de dagelijkse strategie moeten uitvoeren?
  2. zijn de medewerkers in staat om de fantastisch voorgestelde resultaten die de CEO je heeft verkocht te realiseren?

Tegen de tijd dat de overeenkomst wordt ondertekend is de CEO al vertrokken naar een andere avontuur en kan het zijn dat je een week later met een junior accountmanager aan tafel zit.

Waar moet je naar zoeken: Het beste SEO bedrijf dat een brede kennis en expertise heeft in verschillende markten. Er morgen geen kennis silo’s zijn en de CEO mag het verkoopproces niet beïnvloeden.

Een goed SEO agentschap weet dat zijn expertises niet bij de CEO zitten. De verkoper, vertegenwoordiger of account manager moet in staat zijn om een gesprekken te kunnen voeren over contextuele linkbuilding, SEO audits of SKAG.

Enkel en alleen op deze manier ga je de vaardigheden van het SEO agency in zijn geheel kunnen ontdekken.

Eerste tip: Focus je op een zoekmachine optimalisatie bureau of SEO bedrijf dat vaste medewerkers gebruikt in het verkoopproces en probeer met zoveel mogelijk mensen te spreken die de SEO taken later zullen moeten uitrollen en dit zowel op vlak van strategie, tactiek en uitvoering.

2. De scope van hun werk is glashelder

Een goede scope van een opdracht is zoals een goed recept. Het is gemakkelijk om te volgen, het geeft je specifiek informatie over de ingrediënten en het genereert een heerlijk gerecht. Jouw vermogen om een goede SEO scope (inhoud van de opdracht) van een slechte SEO scope te onderscheiden is cruciaal tijdens de selectie van je bureau.

Pas op voor: De “niet gedefinieerde waslijst” in de scope. Deze ziet eruit als een lange lijst SEO buzz woorden en marketingtrucs. Deze is enkel bedoeld om indruk te maken op hun potentiële klant met pure overweldiging en verwarring. Let dus op voor de “if you can’t convince them confuse them” tactiek in het verkoopproces.

Waar moet je naar zoeken: Een SEO bedrijf dat geen vulmateriaal in zijn offerte gebruikt. Als een deliverable niet tactisch (en onderdeel is van een strategie) of resultaatgericht dan zit het niet in de scope.

SEO vulmateriaal in de offerte kan er ook op wijzen dat de kennis van het SEO bedrijf eerder beperkt is.

Pas op voor: Onduidelijke planning en vaag woordgebruik rond deliverables.

Waar je op moet letten: Het beste SEO bedrijf heeft duidelijke interne processen om hun werking efficiënt en winstgevend te houden. Ze moeten experts zijn in resourceplanning, het delen van tijdlijnen is een must en houdt het bedrijf in lijn met jouw verwachtingen.

Tweede tip: Vraag naar een uitgebreide verklaring van hun strategie en de scope van de opdracht. Ga niet in zee met een agentschap dat niet in staat is om elke deliverable uit te leggen in functie van de strategie.

3. Hun strategie brengt jou geld op

De strategie van een SEO bedrijf is de kern van uw beslissingscriteria. Er valt dus veel te overwegen bij de selectie van het beste SEO bedrijf voor uw onderneming.

Pas op voor: “De eerste pagina in Google garantie”.

Het is niet moeilijk om een trefwoord op de eerste pagina van Google te krijgen. Het is wel moeilijk om een zakelijke vraag met trefwoorden op de eerste pagina te krijgen.

Als een zoekopdracht in Google geen zoekvolume kent heeft de positie op de eerste pagina natuurlijk geen zin er is er geen vraag. Het meest ideale SEO bedrijf richt zijn strategie op impactvolle zakelijke zoekopdrachten om waardevol verkeer en gekwalificeerde leads te generen.

Waar moet je naar zoeken: Een SEO bureau dat uw data gebruikt om een resultaatgerichte strategie op te bouwen. Een goed SEO bureau onderzoekt historische data, conversiepercentages en mogelijke doelstellingen aan de hand van concurrentieanalyses.

Hun strategie moet resulteren in een positieve ROI (return on investment). Een goed SEO bedrijf gebruikt projectie algoritme om de levensvatbaarheid van de ROI te bepalen en stuurt de strategie bij indien nodig.

Derde tip: Ga niet in zee met SEO bedrijven die geen groei projecties kunnen tonen met een positieve ROI. Ga in zee met een SEO bedrijf dat op regelmatige tijdstippen met volledige transparantie alle KPI’s rapporteert met tools zoals Ubersuggest, SEMrush, Ahrefs, Google Search Console, …

4. Klanten prijzen goede bedrijven publiekelijk

Geverifieerde reviews zijn heel sterke indicatoren om de kwaliteit van een SEO agentschap te meten.

Pas op voor: Fake en betaalde reviews.

Sommige agentschappen doen er alles voor om positieve reviews te verzamelen. Fake recensies op zijn daarentegen makkelijk te ontdekken.

Je kan een referentie of review van een bedrijf altijd verifiëren via LinkedIn. Als hun medewerkers ook regelmatig aanbevelingen krijgen van hun klanten dan kan je er vanuit gaan dat het een legitiem bedrijf is.

Waar je op moet letten: Een goed SEO bedrijf ontvangt gemiddeld per jaar een drietal aanbevelingen. De recensies komen van bedrijven en mensen in vergelijkbare interne structuren.

Goede SEO bedrijven schrikken niet als je een recensent wil controleren via een telefonisch interview. Indien nodig brengen ze je graag in contact met hun huidige klanten.

Vierde tip: Ga niet in zee met agentschappen zonder geverifieerde beoordelingen. Neem telefonisch contact op met minstens twee referenties.

Met deze vier tips heb je nu veel kans om het beste SEO bedrijf te vinden voor jouw opdracht.