Gastbloggen gepenaliseerd door Google

gastbloggen

Google gaat in 2020 hard optreden tegen websites die gastbloggen accepteren en gaat de onnatuurlijke uitgaande links straffen met een Outbound Link Penalty.

Wat is een Outbound Link Penalty of uitgaande link straf?

Een outbound link penalty of uitgaande link straf is een handmatige actie van Google tegen een website. Volgens Search Engine Journal melden verschillende websites dat Google verhinderd dat er Pagerank doorgegeven wordt na het publiceren van gastblogs met links naar de website van de auteur of bedrijf.

De eerste penalty’s van Google tegen gastbloggen zijn gemeld

Een aantal website uitgevers maken melding van gastblog penalties. Zij krijgen allemaal een e-mail van Google waarin stond:

“We have detected that some of your articles are guest posts… We have disabled your authority for your outbound links. Please set your outbound links to nofollow and submit a review request.”

Gastbloggen gepenaliseerd door Google

De uitgever hierboven is geen alleenstaand geval. Ook andere uitgevers van websites die gastblogs publiceren maken melding van manuele acties van Google.

Ook SEO specialist Alan Bleiweiss tweette over een klant van hem die een outbound link penalty rapporteerde.

google penalty

Gaat Google achter alle gastblog publicaties of gaat het enkel om gastbloggen waarvoor men betaald heeft?

Een van de belangrijke vragen die we nu moeten stellen is of dat Google enkel handmatige acties uitvoert voor gastblogs die door gasten worden geplaatst en waarvoor de uitgever van de website geld heeft ontvangen, of geldt de gastblog penalty ook voor berichten die door gasten geplaatst worden en die overmatig geoptimaliseerd zijn voor om de SEO te verbeteren?

De feiten even reconstrueren:

In de waarschuwingsmail van Google staat dat deze handmatige actie specifiek betrekking heeft op betaalde gastblogs.

  • De uitgever meldt dat zijn website niet vermeldt dat hij gastblogs accepteert.
  • Hij meldde ook dat de uitgaande links alleen merkgebonden ankerteksten gebruiken en zeker geen geoptimaliseerde zoekwoorden bevatte.
  • In de afgelopen vier maanden heeft de website slechts 15 gastblogs gepubliceerd, gemiddeld dus één gastblog per week.

Interessant om weten is dat in dit voorbeeld Google heel nauwkeurig die ene gastpost op een totaal van vijf uitgaande links heeft kunnen identificeren.

Dat betekent dat Google precies kon zien welke uitgaande links ten goede kwamen aan de auteur die de gastblog maakte.

Nog geen officiële mededeling van Google

Google Webmaster Trends analist Gary Illys twitterde dat hij nog geen weet had van de manuele penalty’s tegen gastblogs. Maar webmaster trends analisten zijn dan ook geen zoekmachine ingenieurs en we mogen ook niet van hen verwachten dat ze alles weten over wijzigingen van het manuele penalty beleid van Google.

Moeten we nu stoppen met het accepteren van gastblogs?

Google’s melding vraagt aan de de website uitgever om het nofollow attribuut toe te voegen aan links die zijn ingebed in gastblogs waarvoor op één of andere manier betaald werd.

Naar onze mening suggereert dit dat er niets mis is met het accepteren van berichten van gastbloggers of het vragen om gastblogs te publiceren. Zorg er wel voor dat je betaalde gastblog berichten met links naar de auteur of bedrijf er een nofollow link attribuut wordt toegevoegd aan de uitgaande link.

Het publiceren van gastblog berichten zonder een noffollow attribuut kan op dit moment zeer riskant zijn omdat veel uitgevers van websites enkel gastblogs toelaten wanneer er een zakelijk relatie is met de auteur of het bedrijf dat komt gastbloggen.

Website zoals Bloovi en Frankwatching komen hier in het middelpunt van de storm terecht want hun populariteit en autoriteit in de zoekmachines komt bijna volledig door het gastbloggen. Voor Bloovi is het zelfs een onderdeel van hun businessmodel want enkel de bedrijven die betalen voor een melding in hun bedrijvengids kunnen gastblogs publiceren.

Dit zou wel eens het begin kunnen zijn van een Google campagne tegen het publiceren van gastblog berichten met links die eigenlijk alleen maar bedoeld zijn om de zoekresultaten te beïnvloeden.

Wij zien hier dus een tactiek van Google om een antwoord te bieden aan de massa’s gastblogs die er dagelijks gepubliceerd worden omdat dit één van de meest populaire linkbuilding strategieën is op dit moment.

Goed om te weten is dat Lucky Cookie nog nooit geen gastblog publicaties heeft aanvaard en dit doen we om dezelfde reden waarom Google nu manuele penalty’s geeft aan gastbloggen met geoptimaliseerde links om de SEO te verbeteren: het vervuilt de zoekindex en zoekresultaatpagina’s.