ChatGPT voor SEO: voorkom reputatieschade en een Google ban

ChatGPT en seo

Ik geef toe, ChatGPT is indrukwekkend want ChatGPT is in staat om menselijke taal te begrijpen en complexe vragen te beantwoorden. ChatGPT voor SEO gebruiken ziet er voor beginnende seo marketeers dan ook uit als een fantastische SEO tool. Toch maakt ChatGPT veel fouten. Zo erg zelfs dat websites geschorst en permanent verwijderd kunnen worden uit de Google index wegens het schenden van de Google richtlijnen.

In het kort betekent dit dat niet elke “ChatGPT-prompt” ons een automatische piloot geeft voor zoekmachine optimalisatie of kortweg SEO. En last but not least, geloof ook niet alle gratis e-books over ChatGPT die SEO wonderen beloven. De meeste van deze ChatGPT voor SEO e-books zijn simpelweg engagement- of clickbait.

In een experiment dat ik hieronder beschrijf zal je zien wat er gebeurt als we ChatGPT enkele van de meest voorkomende SEO-vragen stellen en wat het gevolg is voor de websites van bedrijven als die hun SEO strategie baseren op het advies van ChatGTP.

Onderzoek: ChatGPT SEO fouten

In dit onderzoek ik of ChatGPT fouten maakt wanneer je deze voor SEO gebruikt. Ik ga dieper in op 4 verschillende onderdelen van de SEO strategie en gebruik ChatGPT als basis voor. Hieronder een overzicht van onze inzichten:

1. Content creatie

Tijdens dit onderzoek vroeg ik aan ChatGPT om een blogpost van 1500 woorden te maken met als titel: “Hoe verdubbel ik mijn SEO verkeer in een maand”. Hieronder vind je screenshots van de vragen en de antwoorden.

ChatGPT content creatie fout

Het resultaat ziet er op het eerste zicht vrij behoorlijk uit. Toch verschijnen al onmiddellijk drie grote problemen aan de horizon.

  1.  De teksten zetten niet aan tot conversie: wanneer je aan ChatGPT vraagt om een volledig artikel te schrijven, zal de inhoud bijna altijd als boilerplate content geschreven worden. Het is geen verrassing dat ChatGPT in feite het internet samenvat want zo is het getraind.

Op het eerste zicht is hier niks mis mee. Veel freelance SEO copywriters doen dat ook – zij creëren inhoud door de top-ranking pagina’s samen te vatten. ChatGPT doet hetzelfde maar dan tegen een fractie van de snelheid en de kosten.

Dat betekent echter niet dat het een goede zaak is voor SEO. Zeker, je kan nu honderden gekopieerde blogberichten of artikelen creëren in een paar uur, maar wat is de zakelijke waarde hiervan? Er zal massaal veel SEO content gecreëerd worden in de hoop dat deze hoog rangschikt in Google. Maar wat is de zakelijke waarde van deze niet-unieke, massaal min of meer gekopieerde content?  

SEO is tenslotte een marketingkanaal  – het bestaat om potentiële klanten naar jouw website te brengen via de organische zoekresultaten. Dus zelfs als AI-content hoog scoort in Google, maar jouw doelgroep ze nooit consumeert en nooit de volgende stap zet om te converteren, wat heeft deze content dan voor zin?

“Elke SEO copywriter wil AI content creëren maar niemand wil ze lezen.”

Conclusie: Als je ChatGTP wil gebruiken als SEO schrijfrobot, dan zal je een slechte SEO tekstschrijver worden. De kunst zal zijn om ChatGPT te behandelen als een schrijfcoach in plaats van een schrijfrobot.

  1. De teksten van ChatGPT missen expertise, ervaring en originaliteit. Als je het gegenereerde artikel hierboven bekijkt, is het duidelijk dat het generiek is en niemand helpt. Nu Google zich vollop richt op E-E-A-T, zal je ervoor moeten zorgen dat jouw inhoud blijk geeft van ervaring uit eerste hand en deskundigheid – iets wat ChatGPT in de huidige versie nog niet kan.

Jouw inhoud moet ook opvallen. Iedereen gebruikt ChatGPT om dezelfde oude saaie inhoud te creëren. Waarom zou iemand ervoor kiezen om jouw inhoud te lezen, te linken of te delen boven de rest? Uiteindelijk heb je nog steeds menselijke tussenkomst en originaliteit nodig – je moet “informatie winst” injecteren:

  1. Plagiaat: Er dreigt gevaar dat je plagiaat pleegt wanneer je ChatGPT gebruikt. CNET experimenteerde met het publiceren van AI-content en werd betrapt op plagiaat:
ChatGPT plagiaat

4. Verzonnen en onbruikbare informatie: ChatGPT is perfect in staat om informatie te verzinnen. Er zijn genoeg voorbeelden waar ChatGPT:

  • Wetenschappers voor de gek houdt met valse samenvattingen.
  • Pandemie-gerelateerde onwaarheden verspreidt.
  • Samenzweringstheorieën deelt.
  • Nep academische papers verzint.
  • Valse citaten verzint.
  • Genereerde nepcitaten, nepartikelen en nepstandpunten.

Tenslotte verstrekt ChatGPT vaak verouderde informatie. De grenzen van zijn huidige training lopen tot 2021 (naar eigen zeggen) want als ik vraag tot wanneer ChatGTP vragen kan beantwoorden over het verleden krijgen we het volgende antwoord:

ChatGPT training tot 2021

In bovenstaand antwoord spreekt ChatGPT zich tegen want van de laatste aardbeving in Turkije is ChatGTP dan weer wel op de hoogte. Beide vragen werden met slechts enkele seconden tussenpozen gesteld.

ChatGPT spreekt zichzelf tegen

2. Zoekwoorden onderzoek

Een populair gebruik onder SEO-ers is om ChatGPT te vragen naar long-tail zoekopdrachten.

Hier een voorbeeld van 10 long-tail zoekwoorden voor de niche “brandverzekering” gemaakt door ChatGPT:

Zoekwoorden onderzoek met ChatGPT

Op het eerste gezicht ziet het er goed uit, maar als we ze in SEMRush Keyword Magic Tool stoppen, zien we dat de zoekopdrachten niet bestaan:

SEMRush Keyword Magic tool test

Ook niet als we ons beperken tot 3 (mogelijks) relevante zoekwoorden “premie brandverzekering verlagen”:

ChatGPT Zoekwoorden onderzoek experiment

Dat wil niet zeggen dat je deze zoekwoorden niet mag targetten. Veel SEO specialisten gaan achter nul-zoekvolume zoekwoorden. Maar houd er rekening mee dat de kans dat een zoekwoord met een laag of nul zoekvolume meer zoekopdrachten krijgt dan geschat door SEMRush, zeer gering is.

Als je kwaliteitsdata wil gebruiken voor een zoekwoorden onderzoek kunt je nog altijd het beste een professionele keyword tool zoals SEMRush Keyword Magic Tool of ahrefs Keywords Explorer gebruiken.

Een andere populaire prompt is om ChatGPT te vragen naar “gemakkelijk te rangschikken voor” query’s. Dat is dus een slechte prompt omdat ChatCTP de SERPs, de concurrentie, de hoeveelheid en kwaliteit van backlinks, en de werkelijke inhoud van de top-ranking pagina’s niet kan meten. ChatGPT kan noch de SERP’s, noch het internet doorzoeken.

ChatGPT kan geen SERP lezen

3. Zoekintentie classificatie

Om de zoekintentie nauwkeurig te kunnen vaststellen moet je daadwerkelijk naar de SERP’s zelf kijken – je moet de hoogst genoteerde pagina’s en hun inhoud analyseren en SERP-kenmerken bekijken om tot een redelijke conclusie te komen over de intentie.

Het eerste probleem is het volgende: Zoals we hierboven hebben gezien, kan ChatGPT niet door de SERP’s bladeren.

Het tweede probleem: ervaren SEO’s die deze analyse doen, zijn het niet altijd met elkaar eens.

We kunnen dus niet op ChatGPT vertrouwen om een “zoekwaarden intentie analyse” te leveren wanneer zelfs ervaren SEO’s het niet met elkaar eens zijn.

Wanneer we ChatGTP testen met een zoekintentie analyse ziet het redelijk ok uit.

ChatGPT zoekintentie classificatie test

Toch slaat ChatGTP de bal mis op de zoekwoorden als we deze laten onderzoeken door SEMRush: 

Zoekwoorden intentie test met SEMRush

4. Lokale SEO

Laten we nu een experiment doen om te zien wat er gebeurt als we ChatGPT enkele van de meest voorkomende SEO-vragen stellen om lokaal goed te ranken in Google. Laten we ons voorstellen wat er zou gebeuren als  websites of webshops hun marketingstrategie zouden baseren op het advies van ChatGPT.

Lokaal experiment 1

Ik vraag ChatGTP instructies over hoe ik een Google bedrijfsprofiel kan maken voor een virtueel kantoor.

Advies ChatGPT voor Google bedrijfsprofiel

In tegenstelling tot het antwoord van ChatGPT, verbieden de richtlijnen voor de vertegenwoordiging van uw bedrijf op Google het maken van vermeldingen voor virtuele kantoren. Er staat duidelijk in vermeld: 

Brands, organizations, artists, and other online-only businesses aren’t eligible for Business Profiles.”

Helaas heeft onze hypothetische lokale bedrijfseigenaar zojuist een Bedrijfsprofiel gemaakt op basis van het advies van ChatGPT.

Lokaal experiment 2

Tijdens ons tweede experiment verkondigt ChatGPT ver één van de meest hardnekkige lokale SEO-mythes aller tijden:

ChatGPT over geotagging en lokale SEO

Geotagging van afbeeldingen moet één van de oudste lokale SEO mythes zijn, en deze blijft maar rondzweven onder de onwetenden. Nu AI of beter gezegd ChatGPT deze mythe promoot, zal onze hypothetische lokale ondernemer urenlang al zijn beeldmateriaal (laten) geotaggen voor de de beloofde Google ranking voordelen, allemaal voor niks dus.

Lokaal experiment 3

Tijdens dit onderzoek vliegt  ChatGPT volledig uit de bocht met de richtlijnen en voorwaarden die Google stelt aan bedrijfsprofielen.

ChatGPT kent de Google richtlijnen niet

De resultaten van een door ChatGPT geleide lokale SEO-strategie

Laten we ons voorstellen dat onze fictieve lokale ondernemer ChatGPT heeft aangezien voor een SEO expert, en naar dit advies heeft geluisterd en gehandeld. 

Wat zijn dan de gevolgen? 

  • Het Google Bedrijfsprofiel voor het virtuele kantoor wordt geschorst en waarschijnlijk permanent verwijderd voor schendingen van de Google richtlijnen, waardoor elke investering die de eigenaar had gemaakt in het maken van de vermelding teniet wordt gedaan.
  • De uren geïnvesteerd in het geotaggen van afbeeldingen zijn verspild, en hebben kostbare tijd opgeslorpt die de ondernemer had kunnen besteden aan goede SEO die wel invloed hebben op de resultaten in de Google.
  • De eigenaar van het leadgeneratie bedrijf zal worden geschorst voor het overtreden van twee regels: 
  1. voor het vermelden van een lead generatie bedrijf
  2. voor het vermelden van een virtueel kantoor.

5. Wat hebben we geleerd?

Contentcreatie: ChatGPT levert geen waardevolle, originele of converterende content. Bovendien bestaat gevaar voor plagiaat.
Zoekwoordenonderzoek: ChatGPT levert zoekwoorden af waar geen zoekvolume naar is.. ChatGPT kent de concurrentie noch de moeilijkheidsgraad. Het gebruik van de klassieke tools blijft aangewezen
Zoekintentie classificatie: ChatGPT kan de dominante zoekintenties niet onderscheiden en ziet de verschillen niet tussen commercieel of transactioneel of informatief omdat hij niet beschikt over de live data die meten wat gebruikers doen na een bepaalde zoekopdracht.
Lokale SEO: ChatGPT geeft foutief advies dat zware gevolgen heeft zoals onder andere schorsing door Google.

ChatGPT kan ons geen waterdichte SEO-strategie leveren. ChatGPT maakt veel SEO fouten. Dit onderzoek geeft nog maar enkele flarden van desinformatie weer die kunnen leiden tot reputatieschade, tijdverlies en verspilling van marketingbudget.