7 Black Friday marketing tips voor meer omzet in 2020

black friday marketing tips

Black Friday is voor elke retailer of  e-commerce manager één van de meeste geschikt periodes van het jaar om meer omzet te genereren. Hieronder vind je onze 7 Black Friday marketing tips om je omzet in 2020 een boost te geven.

De cijfers liegen er niet om. Volgens Worldline werden er in 2018 zo’n 8,2 miljoen elektronische betalingen geregistreerd op vrijdagavond. Een stijging van 12 procent tegenover het jaar daarvoor.

Black Friday is opvallend zichtbaar in e-commerce, een stijging van 65% meer betalingen in vergelijk met de vrijdag voor Black Friday.

Black Friday wordt in de Verenigde Staten en sinds 2015 ook in Europa gezien als het begin van het seizoen voor de kerstinkopen. Om veel kopers naar de winkels te lokken adverteren winkels met aantrekkelijke aanbiedingen. De kerstperiode is dan ook voor vele retailers zeer belangrijk voor het jaarlijks eindresultaat.

Natuurlijk weet uw concurrentie dit ook en hebben ze zeer waarschijnlijk een volle trukendoos om deze koopwoede te verzilveren.

In een overkoepelend Black Friday marketing plan bespreken we enkele marketingtactieken die je kan toepassen evenals een aantal campagne-ideeën die je tijdens de Black Friday periode kunt inzetten.

Overzicht met alle Black Friday Marketing Tips:

1. Black Friday zorgt voor veel verkeer naar je website, zorg dat je er klaar voor bent

De laadsnelheid van je website en prestaties van je webserver zijn dus heel belangrijk want het laatste wat je zou willen is dat wanneer je net een e-mail marketing campagne hebt verzonden naar al je doelgroepen deze op een time-out pagina terechtkomen. Zorg dus voor:

  • Een goede caching van al je Black Friday landingspagina’s
  • Een CDN (content delivery network) voor je afbeeldingen en video

Stuur je Black Friday campagne niet in e-mail batches om een slechte webserver te counteren. Mensen hebben tijdens deze periode minder geld om te spenderen en je wil niet dat ze hun aankopen ergens anders doen. ze kunnen het geld maar één keer uitgeven. Zorg er gewoon voor dat je het volume van alle verkeer aankan.

Praat met je webhosting bedrijf en website bouwer over je intenties want je zal je Black Friday marketing campagne tot het uiterste moeten pushen.

2. Gebruik een omnichannel marketing aanpak

Wanneer je een e-mail blast campagne hebt verzonden en ze hebben je landingspagina bezocht retarget de verschillende doelgroepen op Youtube, Instagram, Facebook, Google,… enz.

Zet je retargeting advertenties in op mensen die je Black Friday landingspagina’s bezocht hebben. Zorg ervoor dat de retargeting pixels op de juiste pagina’s van je website geïmplementeerd zijn, zeker de Black Friday sectie.

Maak gebruik van een omnichannel aanpak en zorg dat je branding consistent is over alle kanalen. Je bedrijf ziet er niet alleen legitiem uit maar je hebt ook een geoliede machine klaar om alle leads te converteren in meer omzet. Landingspagina’s die er compleet anders uitzien dan je advertenties zullen je conversies alleen maar verlagen.

3. Zet één of twee producten waanzinnig in de kijker

Geef één of twee producten een extreem hoge korting die gerelateerd zijn aan je andere producten. Zelf al verlies je een beetje op deze producten de upsell en cross sell zal in totaal hoog genoeg zijn om de verloren marge goed te maken.

4. Publiceer op tijd een Pre-Black Friday deals pagina

Mensen zoeken op voorhand waar ze de beste Black Friday deals kunnen vinden als het zover is. Voor een klant van ons die Apple producten verkoopt hebben we een SEO en SEM geoptimaliseerde landingspagina gemaakt met de titel “De beste Black Friday deals op Apple”. Het organisch verkeer naar deze pagina vanaf Google is enorm. In minder dan 7 dagen is het aantal leads voor Black friday deals opgelopen tot in de duizenden.

black friday marketing

Om alle leads te capteren hebben we onderaan deze pagina een webformulier klaar gezet waar mensen zich kunnen inschrijven op de Black Friday nieuwsbrief.

Wanneer het Black Friday weekend start zetten we onze retargetingcampagne in op alle bezoekers van de Pre-Black Friday deals landingspagina met een omnichannel advertentie campagne op sociale media.

Bij het retargeten met dynamische advertenties kun je mensen ook herinneren aan de producten die ze via je website, mobiele app of Instagram Shopping hebben bekeken, maar niet hebben gekocht.

Tijdens het Black Friday weekend targeten we alle Black Friday nieuwsbrief inschrijvers via een remarketing campagne.

Black Friday marketing resultaat

Al deze inspanningen hebben er voor gezorgd dat er 58,95% meer omzet is gegenereerd tijdens het Black Friday Weekend tegenover het jaar ervoor en dit met minder verkeer (-13,01%) naar de website van Switch.be

De efficiëntere en betere gekwalificeerde leads per online marketingkanaal hebben er toe geleid dat er meer conversies (+16,61%) en meer transacties (+4,11%) per bezoeker zijn. Als laatste maar zeker niet de minste is dat gemiddelde bestelwaarde met 52,67% is gestegen door de betere leads in de upper funnel van het verkoopproces.

Black Friday marketing resultaat

5. Gebruik geen A/B tests

Wanneer je deze waanzinnig aanbiedingen of kortingen promoot zorg er dan voor dat je A/B test uit staan. Niet voor de eventuele impact op de website snelheid maar ik heb al te veel bedrijven gezien die de extra volume willen gebruiken om data te verzamelen. Dat soort data willen we dus nu opslaan voor later want als de kortingen hoog genoeg zijn zullen de mensen toch kopen, ook al staat je “koop nu” knop in het blauw of groen.

6. Maak Black Friday cadeau gidsen

Als je Black Friday cadeau gidsen maakt in een productcategorie of merk waar je al organisch scored in Google zal je ook scoren met bv. “Black Friday tablet gids” of “Black Friday camera gids” of “Black Friday game console gids”. Doe dit alleen als je al een top tien resultaat hebt in Google.

Heeft je website die organische score nog niet in Google laat dan PPC (pay per click) advertenties maken door een zoekmachine marketing bureau. Op die manier heb je onmiddellijk verkeer naar je landingspagina’s en retarget deze op de dag van Black Friday en Cyber Monday.

7. Personaliseer pas na de eerste aankoop

Zet website personalisatie pas in nadat iemand het eerste product bij je heeft gekocht. Data uit verschillende CDP’n (customer data platform) heeft ons geleerd dat wanneer iemand nog niets gekocht heeft bij je website personalisatie nog niet werkt.

Website personalisatie werkt wel zoals bij e-mail marketing wanneer er een eerste transactie heeft plaatsgevonden. De klant kent jouw ondertussen maar nog beter is dat jij meer en betere data hebt verzameld uit de UX (gebruikerservaring) van die ene persoon uit al je kanalen.

Bent u tevreden over de Black Friday marketing tips van Lucky Cookie? Dan kan je 2 bioscoop tickets winnen door ons een positieve Google Business review te geven (duurt maar 5 seconden) en vergeet ons niet te volgen op Linkedin en Facebook, zo helpen we elkaar.